Superfortov - et nyt designelement i tætbyens planlægning
Studenteropgave: Kandidatspeciale og HD afgangsprojekt
- Stine Alberte Sif Bundgaard Sørensen
- Lise Vandet Weesgaard
4. semester, Veje og Trafik, Kandidat (Kandidatuddannelse)
Dette kandidatspeciale har søgt at skabe mere fokus på fodgængerne og deres prioritering i trafikplanlægningen. Det ønskes undersøgt, hvorvidt begrebet supercykelsti kan overføres til fodgængerarealer og dermed løfte et almindeligt fortov til et superfortov gennem ekstra egenskaber. Via Trafik har introduceret begrebet Superfortov under forudsætning af, at det handler om mere end fremkommelighed for fodgængere. Der skal være en høj prioritering af selve oplevelsen af turen, historien for strækningen samt god bylivskvalitet.
Superfortovet og dets potentiale er blevet undersøgt gennem en casestrækning i Aarhus Midtby, M. P. Bruuns Gade, hvor der er foretaget et adfærdsstudie af fodgængere gennem videooptagelser. I adfærdsanalysen er der påvist en sammenhæng mellem fortovsbredde og fodgængeradfærd. Ved smalle fortovsbredder benyttede fodgængerne kørebanen grundet trængsel på fortovet og ligeledes havde fodgængerne svært ved at finde sidde- og ståmuligheder på fortovets smalle areal. Det anbefalede løsningsforslag er udvalgt med hensigten om at prioritere fodgængere gennem et superfortov på bekostning af de øvrige trafikantgrupper.
Her skal en fortovsbredde på 4,5~m samt opholdszoner med beplantning, siddemuligheder og god belysning give fodgængerne bedre vilkår for færdsel og ophold.
Til fremtidig anvendelse af superfortove er opstillet retningslinjer ud fra adfærdsanalysen og tidligere erfaringer.
Superfortovet og dets potentiale er blevet undersøgt gennem en casestrækning i Aarhus Midtby, M. P. Bruuns Gade, hvor der er foretaget et adfærdsstudie af fodgængere gennem videooptagelser. I adfærdsanalysen er der påvist en sammenhæng mellem fortovsbredde og fodgængeradfærd. Ved smalle fortovsbredder benyttede fodgængerne kørebanen grundet trængsel på fortovet og ligeledes havde fodgængerne svært ved at finde sidde- og ståmuligheder på fortovets smalle areal. Det anbefalede løsningsforslag er udvalgt med hensigten om at prioritere fodgængere gennem et superfortov på bekostning af de øvrige trafikantgrupper.
Her skal en fortovsbredde på 4,5~m samt opholdszoner med beplantning, siddemuligheder og god belysning give fodgængerne bedre vilkår for færdsel og ophold.
Til fremtidig anvendelse af superfortove er opstillet retningslinjer ud fra adfærdsanalysen og tidligere erfaringer.
Sprog | Dansk |
---|---|
Udgivelsesdato | 7 jun. 2019 |
Antal sider | 113 |
Ekstern samarbejdspartner | Via Trafik Civilingeniør Morten Lind Jensen mlj@viatrafik.dk Anden |
Emneord | superfortov, fortov, fodgænger, trafikplanlægning, byliv, byrum |
---|