Spildesign og Teorier om Børns Leg
Studenteropgave: Speciale (inkl. HD afgangsprojekt)
- Jeppe Tobias Hatting
4. semester, Medialogi, Kandidat (Kandidatuddannelse)
Der findes ingen komplet og samlet teori indenfor spildesign,
designere må nøjes med samlinger af principper og
velkendte løsninger. Jesse Schell præsenterer i hans bog
The Art of Game Design sådanne 100 spildesign principper.
Det er begrænset hvor meget videnskabeligt arbejde
der er blevet gjort for at redegøre for disse principper men
der er foretaget mange studier i børnepsykologi med det
formål at klargøre hvad leg er, hvorfor børn leger, hvilken
indydelse leg har på børns udvikling og hvordan den
gode leg bedst skabes. I dette speciale har jeg forsøgt
at redegøre for Jesse Schells linser ved hjælp af teorier
omkring børns leg. Ved at starte med at sammenligne
leg som beskrevet i børnepsykologi og spil som beskrevet
af Schell har jeg redegjort for hvordan linserne enkeltvis
eller i mindre grupperinger kan forklares og understøttes
ved hjælp af teorier omkring børns leg, samt beskrevet
hvad dette nye perspektiv kan tilføje til brugen af principperne.
Det viser sig at Schells linser i høj grad kan
beskrives ved hjælp af teorier omkring børns leg og dette
speciale er starten på en mere dybdegående videnskabelig
gennemgang af disse principper om spildesign. Sammen
med disse redegørelser har jeg udviklet et Breakout spil
hvori jeg demonstrerer nogle af linserne. Spillet består af
en række forskellige versioner af det samme spil; en basis
version hvor kun de mest centrale mekanikker er tilstede
og en række andre versioner der hver især demonstrerer
et af principperne fra linserne.
designere må nøjes med samlinger af principper og
velkendte løsninger. Jesse Schell præsenterer i hans bog
The Art of Game Design sådanne 100 spildesign principper.
Det er begrænset hvor meget videnskabeligt arbejde
der er blevet gjort for at redegøre for disse principper men
der er foretaget mange studier i børnepsykologi med det
formål at klargøre hvad leg er, hvorfor børn leger, hvilken
indydelse leg har på børns udvikling og hvordan den
gode leg bedst skabes. I dette speciale har jeg forsøgt
at redegøre for Jesse Schells linser ved hjælp af teorier
omkring børns leg. Ved at starte med at sammenligne
leg som beskrevet i børnepsykologi og spil som beskrevet
af Schell har jeg redegjort for hvordan linserne enkeltvis
eller i mindre grupperinger kan forklares og understøttes
ved hjælp af teorier omkring børns leg, samt beskrevet
hvad dette nye perspektiv kan tilføje til brugen af principperne.
Det viser sig at Schells linser i høj grad kan
beskrives ved hjælp af teorier omkring børns leg og dette
speciale er starten på en mere dybdegående videnskabelig
gennemgang af disse principper om spildesign. Sammen
med disse redegørelser har jeg udviklet et Breakout spil
hvori jeg demonstrerer nogle af linserne. Spillet består af
en række forskellige versioner af det samme spil; en basis
version hvor kun de mest centrale mekanikker er tilstede
og en række andre versioner der hver især demonstrerer
et af principperne fra linserne.
Specialiseringsretning | Spil |
---|---|
Sprog | Engelsk |
Udgivelsesdato | 30 maj 2013 |
Antal sider | 34 |
Emneord | Game Design, Børn, Children, Play, Breakout, Jesse Schell, Theories of Children's Play |
---|