Sociale medier og demokratisk dannelse i skolen
Studenteropgave: Master afgangsprojekt
- Kristian Brønd
- Jørgen Juel Kristiansen
4. semester, Master i IKT og Læring (MIL) (Efter- og videreuddannelse) (Masteruddannelse)
Opgaven beskriver design og gennemførelse af et undervisningsforløb i en dansk folkeskoles 8. klasse. Forløbet er baseret på elevernes kollaborative arbejde på en Facebookside. Opgaven un-dersøger, hvordan de sociale medier kan indgå i et didaktisk design af et undervisningsforløb, så elevernes egen identitet, kommunikative kompetence og medborgerskab fremmes gennem enga-gement og aktiv deltagelse i den demokratiske samfundsdebat.
Opgaven præsenterer et læringsteoretisk perspektiv, fra John Dewey og Knud Illeris til Erwin Goffmann og Anthony Giddens tanker om individet, dets identitet og selvfremstilling samt Haber-mas’ syn på den borgerlige offentlighed.
Analysen bygger på data fra surveys, interviews og opslag fra Facebook og konkluderer, at Face-book implementeret i didaktiske designs bidrager til ovennævnte aspekter.
Opgaven præsenterer et læringsteoretisk perspektiv, fra John Dewey og Knud Illeris til Erwin Goffmann og Anthony Giddens tanker om individet, dets identitet og selvfremstilling samt Haber-mas’ syn på den borgerlige offentlighed.
Analysen bygger på data fra surveys, interviews og opslag fra Facebook og konkluderer, at Face-book implementeret i didaktiske designs bidrager til ovennævnte aspekter.
Sprog | Dansk |
---|---|
Udgivelsesdato | 28 maj 2014 |
Antal sider | 74 |