ScatAR_WGW: Implementation and Evaluation of the Waveguide Web in an Application for Artificial Reverberation in a Virtual Environment
Studenteropgave: Kandidatspeciale og HD afgangsprojekt
- Jonas Holfelt
4. semester, Lyd og Musikteknologi (cand.polyt.), Kandidat (Kandidatuddannelse)
Præcise algoritmer til kunstig rumklang er nødvendige for autentiske oplevelser i Virtual Reality (VR) eller Augmented Reality (AR) oplevelser. Et vigtigt aspekt inden for realistisk lyd i virtuelle miljøer er akustisk modellering af rumklang. Scattering Delay Networks (SDN) og Waveguide Web (WGW) er eksempler på nye og alsidige algoritmer. Denne rapport præsenterer implementering af WGW i en nuværende AR applikation, der benytter SDN genereret rumklang. Applikationen samler information fra et givet miljø baseret på lydkildens og lytterens positioner. En evaluering udføres i et virtuelt miljø, og kan konkludere at der er en betydelig forskel mellem WGW og SDN, med en betydelig præference for SDN. WGW viser sig at være for kompliceret til at kunne køre i real-time applikationer, men opfordrer til nye interessante muligheder inden for akustisk modellering af udendørs områder.
Sprog | Engelsk |
---|---|
Udgivelsesdato | 31 maj 2018 |
Antal sider | 62 |