Reklamer i trafikken
Studenteropgave: Speciale (inkl. HD afgangsprojekt)
- Thomas Bjerregaard Nielsen
4. semester, Veje og Trafik, Kandidat (Kandidatuddannelse)
Dette speciale undersøger, hvordan reklamer i det offentlige rum påvirker de bilister der passerer dem på deres vej.
Der redegøres indledende i korte trækfor, hvad der kræves af en bilist for at køre bil, samt det defineres, hvad distraktion er.
Kendt viden om distraktion af trafikanter undersøges gennem et litteraturstudie, hvorefter der udføres et naturalistisk forsøg, hvor testpersoner kører en rute forbi reklamer i læskure, mens de bærer særlige briller, som registrerer, hvor deres øjne kikker hen. Ligeledes svarer de efterfølgende på spørgsmål omkring reklamer.
Ud fra de indsamlede data kan det konstateres, at der kun er kikket på 12 % af de mulige reklamer. Fem af syv har kikket mens de holdt stille for rødt eller i kø. Ingen af blikkene på reklamer varede længere end ét sekund, som er kritisk i forhold til distraktion. Det kan på baggrund af denne undersøgelse ikke konkluderes at reklamer i læskure i bymiljø har væsentlig negativ indflydelse på bilisters visuelle adfærd.
Der redegøres indledende i korte trækfor, hvad der kræves af en bilist for at køre bil, samt det defineres, hvad distraktion er.
Kendt viden om distraktion af trafikanter undersøges gennem et litteraturstudie, hvorefter der udføres et naturalistisk forsøg, hvor testpersoner kører en rute forbi reklamer i læskure, mens de bærer særlige briller, som registrerer, hvor deres øjne kikker hen. Ligeledes svarer de efterfølgende på spørgsmål omkring reklamer.
Ud fra de indsamlede data kan det konstateres, at der kun er kikket på 12 % af de mulige reklamer. Fem af syv har kikket mens de holdt stille for rødt eller i kø. Ingen af blikkene på reklamer varede længere end ét sekund, som er kritisk i forhold til distraktion. Det kan på baggrund af denne undersøgelse ikke konkluderes at reklamer i læskure i bymiljø har væsentlig negativ indflydelse på bilisters visuelle adfærd.
Sprog | Dansk |
---|---|
Udgivelsesdato | 15 sep. 2017 |
Antal sider | 31 |
Emneord | reklamer, distraktion, trafik, visuel adfærd |
---|