• Kaspar Pawlak
  • Giovanni Lombardo
4. semester, Medialogi, Kandidat (Kandidatuddannelse)
Dette kandidatspeciale præsenterede et kollaborativt projekt imellem Aalborg Universitet og Vesthimmerland Museum I Aars (Danmark), som bestod af udviklingen af en mobil applikation til smartphones, hvor brugeren kan navigere et virtuelt miljø der fremstiller en digital rekonstruktion af museumsbygningen. I applikationen kan brugeren samle og læse information relateret til selve museet og dens arkitekt Per Kirkeby, fordelt omkring museumsbygningen. En teoretisk undersøgelse blev udført, som bestod af sammenligningen af usability, intuitiveness og ease of use mellem de to forskellige styringsmetoder, et hvor brugeren har kontrol over deres position og orientering i det virtuelle miljø, og et hvor de kan styre deres orientering, men kun bevæge sin position mellem forudbestemte punkter, som blev kaldt \textit{explorative} og \textit{guided} styringsmetode respektivt. En pilot test udført med universitetsstuderende identificerede usability problemer, og senere blev en bruger-test på selve museet med ældre brugere udført. Testene bestod af at måle applikationens usability igennem en blanding af komparative spørgeforme og SUS scorer for hver styringsmetode. Den indsamlede data gav ingen statistisk signifikante resultater der indebar at en styringsmetode var mere usable end den anden eller at brugere foretrak en bestemt styringsmetode. Udmeldinger og meninger fra test deltagere indikerer at begge styringsmetoder havde bugs der alvorligt påvirkede resultaterne. Pilot testen med universitetsstuderende virker til at indikere at yngre brugere havde nemmere ved at bruge interaktionsparadigmerne præsenteret gennem styringsmetoderne, men de virkede stadig til at have problemer med følsomheden på swipe-roteringen.
SpecialiseringsretningSpil
SprogEngelsk
Udgivelsesdato27 maj 2019
Ekstern samarbejdspartnerVesthimmerlands Museum
Maria Clement Hagstrup mch@vmus.dk
Anden
ID: 304500440