• Harpa Cilia Ingólfsdóttir
De fleste der rejser har mulighed for at vælge mellem transportmetoder, men ikke alle.
Med hensyn til tilgængelighed af offentlig bus transport, er det ikke nok at kunne komme ind i bussen for når rejsen er slut skal passageren nemt kunne komme ud af bussen igen. Alle stoppesteder bør være tilgængelige og undervejs må den rejsende have mulighed for at komme ind i service bygningerne på stoppestederne, til at få information, købe billetter, mad eller til at komme på toilettet.
Casestudiet handler om den offentlige bus service på Islands ringevej. Den fokuserer på tilgængelighed for kørestolsbrugere, kundegruppens mulighed for at udnytte den service der findes undervejs og rejse mellem byer og landsbyer i landdistrikterne i Island. Undersøgelsen fokuserer på køretøjet (busserne), de aktuelle stoppesteder, og de serviceudbydere og lokaler (butikker, toiletter, restauranter o.s.v) der findes på ruten. Undersøgelesen vil også analysere infrastrukturen, operatørerne og ejerskabet af virksomhederne, og på den måde udforske hvem der er ansvarlig for tilgængelighed for kørestolsbrugere i de forskellige aspekter af offentlig bus transport på ringvejen i Island. Disse roller og ansvar vil blive undersøgt med casestudie processen og ved at interviewe repræsentanter for nogle af de centrale interessenter.
Teorien om universel design (UD) er hovedteorien som bruges til at undersøge og diskutere betydningen af, og mulighederne for, at give lige adgang for kørestols brugere til at rejse med offentlig bus.
SprogEngelsk
Udgivelsesdato7 jan. 2016
Antal sider53
ID: 225416189