- Sarah Elisabeth Helander
4. semester, Musikterapi, Kandidat (Kandidatuddannelse)
Formålet med dette speciale er at undersøge, hvordan man integrerer musikterapi i behandlingen af pædiatriske onkologiske patienter. Dette er et empirisk, kvalitativt (eng. interpretivist) studie, der bruger en fænomenologisk og hermeneutisk tilgang, og som tager udgangspunkt i min 9. semester praktik i ambulatoriet for kemoterapi på et offentligt sygehus i Peru. Gennem en tematisk analyse af spørgeskemabaserede interviews med omsorgspersoner, frivillige og medicinsk personale undersøger jeg, hvordan folk oplevede virkningen af musikterapi i denne enhed. Desuden, undersøger jeg, gennem en heuristisk analyse, sammenhængen mellem kultur og musikterapi.
Resultatet af den tematiske analyse præsenterer tre fremtrædende temaer, der beskriver, at musikterapi har en positiv indflydelse på opmærksomhed, glæde og afslapning. Mellem og under medicinske procedurer kan musikterapi give en støttende distraktion, fra det udfordrende miljø. Ved brug af aktive og receptive musikterapimetoder kan skabes afslapning eller musikalske aktiviteter, der hjælper barnet til at kunne klare situationen på en bedre måde.
Gennem den heuristiske analyse, præsenteres vigtigheden af selvrefleksion, kulturel følsomhed (eng. cultural sensitivity) og terapeutens ansvar for at respektere, støtte og være åben over for patientens personlige-kulturelle baggrund. Multikulturel musikterapi udvikler sig gennem internationale samarbejder og mere multikulturelle samfund. Musik og kultur er både personlige og fænomener der deles med andre, derfor er der behov for bevidsthed om terapeutens og patientens kulturelle baggrund. Ikke desto mindre er det vigtigt at stræbe efter en balance mellem kulturelle overvejelser og den spontane kontakt, der er i musikken, i musikterapi.
Resultatet af den tematiske analyse præsenterer tre fremtrædende temaer, der beskriver, at musikterapi har en positiv indflydelse på opmærksomhed, glæde og afslapning. Mellem og under medicinske procedurer kan musikterapi give en støttende distraktion, fra det udfordrende miljø. Ved brug af aktive og receptive musikterapimetoder kan skabes afslapning eller musikalske aktiviteter, der hjælper barnet til at kunne klare situationen på en bedre måde.
Gennem den heuristiske analyse, præsenteres vigtigheden af selvrefleksion, kulturel følsomhed (eng. cultural sensitivity) og terapeutens ansvar for at respektere, støtte og være åben over for patientens personlige-kulturelle baggrund. Multikulturel musikterapi udvikler sig gennem internationale samarbejder og mere multikulturelle samfund. Musik og kultur er både personlige og fænomener der deles med andre, derfor er der behov for bevidsthed om terapeutens og patientens kulturelle baggrund. Ikke desto mindre er det vigtigt at stræbe efter en balance mellem kulturelle overvejelser og den spontane kontakt, der er i musikken, i musikterapi.
Sprog | Engelsk |
---|---|
Udgivelsesdato | 2018 |
Emneord | musikterapi, music therapy, oncology, onkologi, paediatrics, multicultural, cross-cultural, chemotherapy |
---|