Mobil læring - anvendelsen af iPad i specialundervisningen
Studenteropgave: Master afgangsprojekt
- Christian Møller Nielsen
4. semester, Master i IKT og Læring (MIL) (Efter- og videreuddannelse) (Masteruddannelse)
Formålet med dette speciale inden for masteruddannelsen i ikt og læring er, at beskrive og analysere det læringspotentiale der er forbundet med anvendelsen af iPads i en specialpædagogisk og inklusionsmæssig undervisningsoptik.
iPaden ses af mange som en teknologi der kan rigtig meget, men det er ikke undersøgt om læringspotentialet er som det ofte beskrives. I dette speciale inddrages teoretikere som eksempelvis Etienne Wenger, Hilde Hiim & Else Hippe, Susan Tetler, Karin Tweddell Levinsen, Jeppe Bundsgaard, Donald Norman og Tim Brown som fortolkes på et konstruktivistisk videnskabsteoretisk grundlag.
Specialets empiri er forankret i Design Thinking, samt gennemført inden for rammerne af aktionsforskning, hvor der er gennemført med udgangspunkt i metoden fremtidsværksteder. Empirien er produceret via af observationer, interviews og løbende fedback fra projektdeltagerne.
Elevgruppen i specialundervisningen i dette speciale, er elever med ASF og ADHD-lignende vanskeligheder - det vil sige vanskeligheder med opmærksomhed, kommunikation, stereotype adfærdsmønstre og impulsivitet.
Gennem en didaktisk, specialpædagogisk og læringsanalytisk gennemgang, konkluderes et uforløst læringspotentiale, som kan sættes i spil ved at etablere et rum for at lærere og pædagoger kan reflektere sammen omkring anvendelsen af iPads i specialundersivningen.
Det konkluderes også, at iPads ikke er løsningen på alle de udfordringer både folkeskole og specialundervisning står overfor.
iPaden ses af mange som en teknologi der kan rigtig meget, men det er ikke undersøgt om læringspotentialet er som det ofte beskrives. I dette speciale inddrages teoretikere som eksempelvis Etienne Wenger, Hilde Hiim & Else Hippe, Susan Tetler, Karin Tweddell Levinsen, Jeppe Bundsgaard, Donald Norman og Tim Brown som fortolkes på et konstruktivistisk videnskabsteoretisk grundlag.
Specialets empiri er forankret i Design Thinking, samt gennemført inden for rammerne af aktionsforskning, hvor der er gennemført med udgangspunkt i metoden fremtidsværksteder. Empirien er produceret via af observationer, interviews og løbende fedback fra projektdeltagerne.
Elevgruppen i specialundervisningen i dette speciale, er elever med ASF og ADHD-lignende vanskeligheder - det vil sige vanskeligheder med opmærksomhed, kommunikation, stereotype adfærdsmønstre og impulsivitet.
Gennem en didaktisk, specialpædagogisk og læringsanalytisk gennemgang, konkluderes et uforløst læringspotentiale, som kan sættes i spil ved at etablere et rum for at lærere og pædagoger kan reflektere sammen omkring anvendelsen af iPads i specialundersivningen.
Det konkluderes også, at iPads ikke er løsningen på alle de udfordringer både folkeskole og specialundervisning står overfor.
Sprog | Dansk |
---|---|
Udgivelsesdato | 30 maj 2012 |
Antal sider | 101 |
Emneord | specialpædagogik, Didaktik, Mobil læring, ASF, ADHD, Specialundervisning, iPad |
---|