Metode til refleksion og team forbedring: En metode med fokus på individuel -og team refleksion
Studenteropgave: Kandidatspeciale og HD afgangsprojekt
- Esben Staunsbjerg Pedersen
- Kenneth Høst Pedersen
- Dennis Kjærsgaard Peitersen
4. semester, Software, Kandidat (Kandidatuddannelse)
Forfejlede softwareprojekter har været et problem siden den begyndelsen af datalogi. Denne rapport behandler problemet ved hjælp af refleksion i software teams. Den beskriver udviklingen af en ny reflekterende team forbedring metode. Metoden arbejder med refleksion for både enkeltpersoner og teams. For at støtte den enkelte i refleksion, er et software-værktøj blevet udviklet, som forsøger at bruge spørgsmål og samtaler. For team refleksion er et brætspil blevet oprettet, hvor teamet kan diskutere forbedringsspørgsmål baseret på brugergenereret spørgsmål.
Projektet er blevet klassificeret som Design Science og Design Science forskningsmetodologi (DSRM) er blevet brugt som en metode dertil.
Under evalueringen, har en case study været udført på et hold studerende fra Aalborg Universitet. De brugte denne metode i to iterationer af deres studenterprojekt. Evalueringen viser, at de er positive over for metoden, og finder det nyttigt, men også har visse forbehold med hensyn til virkningen af metoden.
Fra et forskningsperspektiv giver denne metode et alternativt syn på emnet refleksive evalueringer i softwareindustrien.
Projektet er blevet klassificeret som Design Science og Design Science forskningsmetodologi (DSRM) er blevet brugt som en metode dertil.
Under evalueringen, har en case study været udført på et hold studerende fra Aalborg Universitet. De brugte denne metode i to iterationer af deres studenterprojekt. Evalueringen viser, at de er positive over for metoden, og finder det nyttigt, men også har visse forbehold med hensyn til virkningen af metoden.
Fra et forskningsperspektiv giver denne metode et alternativt syn på emnet refleksive evalueringer i softwareindustrien.
Sprog | Engelsk |
---|---|
Udgivelsesdato | 7 jun. 2010 |
Antal sider | 100 |
Udgivende institution | Aalborg Universitet |