Kandidatspeciale 1.6.21: Kandidatspeciale 2021

Studenteropgave: Kandidatspeciale og HD afgangsprojekt

  • Catja Græsborg Agnstoft
  • Sarah Emma Jensen
  • Martha Szlachetka Bomholt
4. semester, Interaktive Digitale Medier, Kandidat (Kandidatuddannelse)
Dette speciale undersøger mulighederne for at udnytte lyd med henblik på at guide spillere igennem et computerspil i et forsøg hvori forsøgspersoner navigerer sig gennem en simplificeret prototype, der næsten udelukkende indeholder lyd. Lyd er bagud i computerspilsindustrien, da der mest fokuseres på det visuelle, dermed er det et interessant emne at udforske.
I dette speciale er der udført flere forsøg med brug af både kvantitative og kvalitative metoder for at finde ud af, hvilke lyde hjælper mennesker med at engagere sig og forbedre deres navigations færdigheder i en simplificeret opstilling af et computerspil. En prototype af et lydbaseret spil blev testet på ni ikke-synshæmmede personer i alt, hvoraf resultaterne peger på en forbedret evne til at navigere, hvis spillerne præsenteres for lyde i et 3D miljø, der er nemme at skelne mellem samt er genkendelige. Derudover, synes lydende også at forbedre engagement.
Specialet præsenterer en pilottest, der giver muligheder for yderligere forbedringer giver grundlag for et interessant og voksende forskningsfelt.
SprogEngelsk
Udgivelsesdato1 jun. 2021
Antal sider107
ID: 413440083