Implementering af Computer Supported Collaborative Learning - i et multiprofessionelt uddannelsesforløb
Studenteropgave: Master afgangsprojekt
- Maja Hansen
- Vibe A. Jelsbak
- Kristian Johnsen
4. semester, Master i IKT og Læring (MIL) (Efter- og videreuddannelse) (Masteruddannelse)
Professionsbacheloruddannelserne indenfor sundhedsområdet har på deres 5. modul et fælles, tværprofessionelt undervisningsforløb. Forløbet evalueres dårligt af studerende og på grund af det påtvungne samarbejde mellem uddannelserne oplever underviserne udfordringer i samarbejdet. Modulet giver mening i en samfundsrelateret kontekst, da dets formål er at skabe et bedre samarbejde på tværs af professioner i sundhedssektoren. Dette med det overordnede formål at gøre patientforløb sammenhængende. Dette projekts fokus er at undersøge tilrettelæggelse og implementering af et pædagogisk innovativt CSCL-forløb (Computer Supported Collaborative Learning) på modulet.
Ved hjælp af en analyse af organisationen bag VIA University Colleges sundhedsuddannelser i Aarhus identificeres problemstillinger, der kan afhjælpe modstanden mod implementering af et nyt og anderledes undervisningsforløb. På baggrund af bl.a. Himm og Hippes didaktiske relationsmodel analyseres undervisningsforløbet og der konkluderes følgende: De studerende vil drage fordel af deres meget forskellige læringsforudsætninger ved at undervisningen struktureres som et ikt-støttet problemorienteret projektpædagogisk forløb. Underviserne vil ikke have stor modstand mod denne type undervisningsforløb da det i forvejen er kendt i forbindelse med vejledning i problembaserede professionsbachelorprojekter. De studerende vil desuden drage fordel af et introducerende forløb hvori de lærer hinanden at kende i tværprofessionelle studiegrupper og arbejder med hinandens professioners praksisfelter. Det introducerende forløb designes som et stjerneløb for at inddrage fordelene af spildynamikker i et læringsforløb. Stjerneløbets formål er at introducere de studerende til ikt-værktøjer, projektarbejdsformen og det tværprofessionelle samarbejde.
Ved hjælp af en analyse af organisationen bag VIA University Colleges sundhedsuddannelser i Aarhus identificeres problemstillinger, der kan afhjælpe modstanden mod implementering af et nyt og anderledes undervisningsforløb. På baggrund af bl.a. Himm og Hippes didaktiske relationsmodel analyseres undervisningsforløbet og der konkluderes følgende: De studerende vil drage fordel af deres meget forskellige læringsforudsætninger ved at undervisningen struktureres som et ikt-støttet problemorienteret projektpædagogisk forløb. Underviserne vil ikke have stor modstand mod denne type undervisningsforløb da det i forvejen er kendt i forbindelse med vejledning i problembaserede professionsbachelorprojekter. De studerende vil desuden drage fordel af et introducerende forløb hvori de lærer hinanden at kende i tværprofessionelle studiegrupper og arbejder med hinandens professioners praksisfelter. Det introducerende forløb designes som et stjerneløb for at inddrage fordelene af spildynamikker i et læringsforløb. Stjerneløbets formål er at introducere de studerende til ikt-værktøjer, projektarbejdsformen og det tværprofessionelle samarbejde.
Sprog | Dansk |
---|---|
Udgivelsesdato | 30 jun. 2011 |
Antal sider | 192 |
Billeder
