Hvorfor skal eleverne programmere i folkeskolen?
Studenteropgave: Master afgangsprojekt
- Anita Lykke Clemmensen
- Anja Emilie Madsen
4. semester, Master i IKT og Læring (MIL) (Efter- og videreuddannelse) (Masteruddannelse)
Formålet med dette masterprojekt er at undersøge, hvilke kompetencer elever i en 6. klasse udvikler, når de programmerer i værktøjet Scratch. Programmering i folkeskolen er i øjeblikket en del af den uddannelsespolitiske debat i Danmark og andre lande. It et grundvilkår både nu og i fremtiden, og det kræver, at eleverne udvikler kompetencer til både at kunne bruge, forstå og skabe teknologi. Programmering kan være en tilgang til udvikling af disse kompetencer. Vi har undersøgt en 6. klasse med 17 elever gennem fem undervisningsgange. Gennem interviews, deltager- og videoobservationer har vi undersøgte, hvordan eleverne udvikler 21st century skills, computational tænkning og digital dannelse. Resultatet indikerer, at eleverne udvikler kompetencerne problemløsning, samarbejde og kommunikation samt begreber og tilgange fra computational tænkning. Der er også tegn på, at eleverne udvikler digital dannelse i form af at kunne håndtere og skabe teknologi gennem programmering. Eleverne får også indsigt i, hvad der ligger bag avancerede videospil, ved selv at programmere et simpelt spil i Scratch.
Sprog | Dansk |
---|---|
Udgivelsesdato | 31 maj 2017 |
Antal sider | 103 |
Emneord | Computational thinking, 21st century skills, Programmering, Digital dannelse, Scratch, Folkeskolen, Spil |
---|