Human Swarm Interface with Predictive AI for Onsite Incident Commander in Maritime Search and Rescue Operations
Studenteropgave: Kandidatspeciale og HD afgangsprojekt
- Alexander Haarbye Jensen
- Lasse Lundbo
- Lukas Rønsholt
4. semester, Software, Kandidat (Kandidatuddannelse)
Vand redningsaktioner er et område som kan have gavn af den konstante udvikling af drone teknologien. Brugen af droner til at undersøge et område kan erstatte en helikopter hvilket både spare penge og tid og derfor liv. Udfordringen er at implementere en grænseoverflade for indsatslederen, som er personen der leder aktionen på stedet, og understøtte den ønskede funktionalitet mens der holdes en høj situationsfornemmelse, ydeevne og en passende arbejdsbyrde.
Tidligere undersøgelser har studeret effekten af konventionelle, forudsigende og virtuelle grænseflader i relation til situationsfornemmelse og arbejdsbyrde. Resultaterne viste at virtuel realitet forhøjede situationsfornemmelsen, men resultaterne for effekten af konventionelle mod forudsigende grænseflader var ikke afgørende, og flere undersøgelser blev forslået.
Problemstillingen er at finde ud hvilken effekt et forudsigende drone sværms grænseflade vil have på situationsfornemmelse, arbejdsbyrde og ydeevne. En undersøgelse er udført for at måle disse variabler og eksperter er bragt ind for at udvikle et set af design retningslinjer.
Platformen for undersøgelsen er udviklet som en progressiv web applikation som vil køre på en iPad Pro. Undersøgelsen var udført med ti deltagere og gennem kontekstuelle interviews med 3 eksperter.
Resultaterne af undersøgelsen viste en afgørende forskel i arbejdsbyrde til fordel for de forudsigende grænseflader. Arbejdsbyrde målinger viste at den forudsigende påtrængende grænseflade havde den bedste ydeevne. Derudover er design implikationer udviklet i sammarbejde med eksperter præsenteret.
Tidligere undersøgelser har studeret effekten af konventionelle, forudsigende og virtuelle grænseflader i relation til situationsfornemmelse og arbejdsbyrde. Resultaterne viste at virtuel realitet forhøjede situationsfornemmelsen, men resultaterne for effekten af konventionelle mod forudsigende grænseflader var ikke afgørende, og flere undersøgelser blev forslået.
Problemstillingen er at finde ud hvilken effekt et forudsigende drone sværms grænseflade vil have på situationsfornemmelse, arbejdsbyrde og ydeevne. En undersøgelse er udført for at måle disse variabler og eksperter er bragt ind for at udvikle et set af design retningslinjer.
Platformen for undersøgelsen er udviklet som en progressiv web applikation som vil køre på en iPad Pro. Undersøgelsen var udført med ti deltagere og gennem kontekstuelle interviews med 3 eksperter.
Resultaterne af undersøgelsen viste en afgørende forskel i arbejdsbyrde til fordel for de forudsigende grænseflader. Arbejdsbyrde målinger viste at den forudsigende påtrængende grænseflade havde den bedste ydeevne. Derudover er design implikationer udviklet i sammarbejde med eksperter præsenteret.
Sprog | Engelsk |
---|---|
Udgivelsesdato | 7 jun. 2021 |
Antal sider | 115 |
Ekstern samarbejdspartner | Robotto COO Jacobo Domingo Gil jdg@robotto.dk Anden |