Evaluering af råd om økonomisk kørsel ud fra GPS og CANBus data

Studenteropgave: Speciale (inkl. HD afgangsprojekt)

  • Sabrine Conny Hjøllund Mouritsen
  • Karsten Jakobsen
4. semester, Datalogi, Kandidat (Kandidatuddannelse)
Vejtransport står for ca 20% af CO_2 udledningen i EU.
Dette kan reduceres ved at køre mere brændstoføkonomisk og samtidigt kan der spares udgifter på brændstof.
Der findes flere råd om hvordan man kan køre brændstoføkonomisk, men de er meget generelle og der mangler dokumentation for udformningen af disse råd.
En stor mængde af højfrekvent GPS og CANBus data bruges til at sammenligne fire sammenlignelige biler og de evalueres på deres evne til at følge forskelige brændstoføkonomiske råd.
CANBus data indeholder information om bilens tilstand, som f.eks. brændstofforbruget og motorens omdrejninger.
Det estimers at det koster 1 l/t diesel at holde stille med motoren tændt og det kan koste op mod 76 ml/km hvis man kører 130km/t i stedet for 80km/t.
Eksempler på at holde for rød i et trafik lys viser at det kan koste op mod dobbelt så meget brændstof som hvis man kører direkte over for grønt.
De fire biler sammenlignes på deres evne til at følge rådene.
Der er 22% forskel i brændstofforbruget mellem den bedste og dårligeste bil.
Dermed er der potentiale for store besparelser ved at informere og uddanne chaufførene til at køre mere brændstoføkonomisk.
Det er ikke kun et enkelt råd som dominerer, men hvis man følger flere af rådene ses en positiv effekt på bilens brændstoføkonomi.
SprogEngelsk
Udgivelsesdato7 jun. 2013
Antal sider20
ID: 77310273