• Johannes van den Heuvel
4. semester, Teknoantropologi, Kandidat (Kandidatuddannelse)
Dette projekt begynder med en kort introduktion af forsøgsfaget og de rammer som tekforsøget indeholder. Dette går over i en bogstavelig oversættelse af digital myndiggørelse til begrebet computational empowerment, der er baseret på international litteratur. Derfra præsenterer jeg min problemstilling: What is computational empowerment?
Før jeg forklarer den analytiske ramme for Aktør-netværksteori og Post aktør-netværksteori, og hvordan den vedrører dette projektet. Jeg følger op på dette kapitel med en beskrivelse af min metode til dataindsamling og refleksioner over de anvendte metoder. Derefter begynder jeg med de tre analysekapitler, med fokus på tre forskellige grupper, der gør brug af og har en forståelse af digital myndiggørelse. Jeg udforsker en gruppe, der er kategoriseret som politik-udviklere, der inkluderer den tidligere minister Merete Riisager og det udvalg, der har defineret grundlaget for teknologiforståelse. Jeg følger op ved at udforske fagudviklernes arbejde med at skabe prototyper baseret på information modtaget fra Uddannelsesministeriet. Det sidste analysekapitel er fokuseret på skolepersonalerne, og deres forståelse af digital myndiggørelse.
Gennem de tre analyser baseret på politiske beslutningstagere, fagudviklere og uddannelsesmæssige personlige, konkluderer jeg, at der findes mindst fire former for digital myndiggørelse. De fire udformes som værende 1) en holistisk kritisk reflekterende gevinst, 2) et færdighedsområde snarere end en abstrakt forståelse. 3) en indsigt i digitale artefakter, som andre skaber og forståelse for den kontekst, artefaktet er i, i vores samfund. 4) i spektret mellem en "digital socialvidenskab", der kun reflekterer over teoretiske problemer til en digital myndiggørelse, der kan artikulere refleksioner og en kritik af teknologi baseret på input fra de andre kompetenceområder.
Med det sidste kapitel inden konklusionen understreger jeg behovet for at anerkende de flere vedtagelser, og hvordan alle disse fire vedtægter af digital myndiggørelse skal tages i betragtning i den følgende politiske beslutningsproces, hvor politiker skal overtage, i 2021.
SprogEngelsk
Udgivelsesdatojun. 2020
Antal sider63
ID: 333548641