Crash! En Evaluering af Kollisions-Forebyggelsesmetoder i en Immersive Multiplayer Room-scale Virtual Reality-oplevelse
Studenteropgave: Kandidatspeciale og HD afgangsprojekt
- Denisa Formackova
4. semester, Medialogi, Kandidat (Kandidatuddannelse)
Målet med dette projekt er at undersøge kollisions-forebyggelsesmetoder, som kan bruges i ‘immersive multiplayer room-scale’ (IMRS) virtual reality-oplevelser. Tidligere undersøgelser håndterede ikke de tilfælde hvor spillerne ikke kan se hinanden i et virtuelt miljø, som er tilfældet i en IMRS arena. Dette er problematisk da potentielle nedbrud kan føre til skader, beskadiget hardware og break-in-presence. Dette projekt tester derfor en række kollisions-forebyggende teknikker i en simulering af DIVR arena i Hamleys og også en lignende ‘detoured’ version. Derudover blev et nyt koncept ved navn HUB testet. Resultaterne viser at der ikke er nogen signifikant forskel mellem den oprindelige og den ‘detoured’ arena, men begge performer sikrere når de foreslåede forebyggelsesmekanismer er aktive. HUB performede bedst med hensyn til effektivitet af tid og med nul kollisioner. Yderligere arbejde af HUB konceptet foreslås for at imødekomme dets ulemper.
Specialiseringsretning | Spil |
---|---|
Sprog | Engelsk |
Udgivelsesdato | maj 2019 |
Ekstern samarbejdspartner | DIVR Labs Ondrej Bach ondrej.bach@divrlabs.com Aftager |