Bygningsafsætning: Den sikre vej
Studenteropgave: Kandidatspeciale og HD afgangsprojekt
- Jan Holse Mortensen
- Jeppe Eskild Damgaard Nielsen
- Jesper Falk Rasmussen
4. semester, Landinspektørvindeskab (cand.geom.), Kandidat (Kandidatuddannelse)
Nærværende afgangsprojekt tager udgangspunkt i at landinspektørerne begår
mange fejl i forbindelse med bygningsafsætning. Hovedformålet med dette
afgangsprojekt er derfor at undersøge, hvor i afsætningsprocessen fejlene opstår
og hvordan disse kan minimeres. Derfor er landinspektørpraksis for bygningsafsætning
blevet afdækket gennem interviews med praktiserende landinspektørfirmaer.
Herefter er der foretaget en analyse af de begåede fejl samt en
analyse af landinspektørens ansvar. Analysen af fejl viste, at der sker mange
forskellige typer af fejl, herunder kommunikationsfejl, grove fejl samt fortolkningsfejl.
Denne analyse, sammen med analysen om landinspektørens ansvar,
gjorde det muligt at opstille en hensigtsmæssig afsætningsproces, der tager
højde for at minimere fejl. Den opstillede proces har nogle styrker og svagheder,
men vurderes overordnet at kunne minimere risikoen for fejl.
Det er endvidere formålet med dette projekt, at undersøge hvordan omverdenens
krav og forventninger kan få indflydelse på afsætningsprocessen. En analyse
af kravene der gælder for bygninger omfattet af Det Digitale Byggeri viste,
at der ingen reelle ændringer er i landinspektørens arbejdsopgave, når en bygning,
omfattet af kravene fra Det Digitale Byggeri, skal afsættes.
I projektet er det endvidere undersøgt, hvilke eventuelle tillægsydelser der kan
tilknyttes selve afsætningsopgaven. Det blev i den forbindelse undersøgt, om
eksempelvis en fuldstændig skelfastlæggelse, en geografisk stedfæstelse af
servitutter eller muligheden for at være med til at vedligeholde det nye BBR
kan tilknyttes landinspektørens arbejde i forbindelse med bygningsafsætning.
Sprog | Dansk |
---|---|
Udgivelsesdato | 2009 |
Antal sider | 171 |
Udgivende institution | Aalborg Universitet |
Emneord | Bygningsafsætning |
---|