Agency and Virtual Body Ownership of a Virtual Bat´s Avatar in VR
Studenteropgave: Kandidatspeciale og HD afgangsprojekt
- Anastassia Andreasen
4. semester, Medialogi, Kandidat (Kandidatuddannelse)
VR bringer en realistisk oplevelse til brugerne. Virtuel embodiment blev løbende udforsket og øget for realismen i VR. Agency og virtual krop ejerskab har været undersøgt med en brug af en flagermus form for at skabe en troværdig virtuelle kroppens oplevelse.
Det første forsøg omfattede en accept af flagermusens virtuelle krop med en brug ad visuel-taktile feedback.
Den anden forsøg undersøgte både lemmer bevægelser og bruge af lemme bevægelser til navigation via virtuelle miljøet. Begge undersøgelser viste signifikant forskel mellem betingelserne. Fraværelse af taktile input i det første eksperiment brød virtuelle krop ejerskabets illusion. Derudover observerer man at passive bevægelser og fraværelse af proprioceptive feedback berøvet test personer fra en stabil virtuelle kroppen ejerskabs dannelse. Det andet eksperiment viste, at der er en lineær sammenhæng mellem agency og virtuel krop ejerskab. Den højere agency var den højere virtuelle krop ejerskab blev, som kunne indikere, at agency former krops ejerskab i VR. Asynkron bevægelses mapping, brugt i eksperimentet, skabte en illusion af bevægelser, der var synkrone. Observationer har også demonstrerede, hvor vigtigt det var at vise en virtuel krop til test personer.
Det første forsøg omfattede en accept af flagermusens virtuelle krop med en brug ad visuel-taktile feedback.
Den anden forsøg undersøgte både lemmer bevægelser og bruge af lemme bevægelser til navigation via virtuelle miljøet. Begge undersøgelser viste signifikant forskel mellem betingelserne. Fraværelse af taktile input i det første eksperiment brød virtuelle krop ejerskabets illusion. Derudover observerer man at passive bevægelser og fraværelse af proprioceptive feedback berøvet test personer fra en stabil virtuelle kroppen ejerskabs dannelse. Det andet eksperiment viste, at der er en lineær sammenhæng mellem agency og virtuel krop ejerskab. Den højere agency var den højere virtuelle krop ejerskab blev, som kunne indikere, at agency former krops ejerskab i VR. Asynkron bevægelses mapping, brugt i eksperimentet, skabte en illusion af bevægelser, der var synkrone. Observationer har også demonstrerede, hvor vigtigt det var at vise en virtuel krop til test personer.
Specialiseringsretning | Interaktion |
---|---|
Sprog | Engelsk |
Udgivelsesdato | 1 jun. 2016 |
Antal sider | 206 |