AAU Studenterprojekter - besøg Aalborg Universitets studenterprojektportal
Et kandidatspeciale fra Aalborg Universitet
Book cover


Faglige fællesskaber. En fænomenologisk undersøgelse af oplevelsen af fagligt samarbejde med særligt fokus på musikterapiens rolle i et sådant samarbejde

Oversat titel

Professional collaborations. A phenomenological thesis investigating the experience of professional collaboration with a particular focus on music therapy's role in such a collaboration

Semester

4. semester

Udgivelsesår

2025

Afleveret

Antal sider

48

Abstract

Dette speciale udspringer af en praktik i en specialbørnehave for børn med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser. Praktikanten er en kandidatstuderende på Musikterapi på Aalborg Universitet. Undersøgelsesfokus for specialet er at beskrive oplevelsen af fagligt samarbejde mellem en musikterapeut og de ansatte i specialbørnehaven og hvordan dette samarbejde kan begrebsliggøres, og om dette kan sige mere om musikterapiens rolle i et sådant samarbejde. Empirien i specialet består af autoetnografiske narrativer, som bliver analyseret gennem tematisk analyse. Den videnskabelige tilgang til specialet er fænomenologisk, idet musikterapeutens oplevelser af samarbejdet er essensen. Resultaterne af analysen viser, at disse faglige samarbejder opleves på mange måder og på flere niveauer, som kan defineres som faglighed, forståelse og fælles.

This thesis is based on a four month internship at a kindergarden for children with special needs. The intern is a student at the Music Therapy Programme at Aalborg University. The aim for the thesis is to describe the experience of professional collaborations between a music therapist and the colleagues in the kindergarden and how they can be defined and to investigate the role of music therapy in these collaborations. The empirical foundation for this thesis consists of autoethnographic narratives which are analysed using thematic coding. The scientific approach to the thesis is a phenomenological approach meaning that the music therapist’s experiences in these collaborations are the essence. The result of the study shows how these professional collaborations are experienced in several ways and levels that can be defined as levels of professions, understanding and unity. Keywords: music therapy, pedagogy, physiotherapy, occupational therapy, collaboration, professions, children with special needs, autoethnography, phenomenology, thematic analysis.