AAU Studenterprojekter - besøg Aalborg Universitets studenterprojektportal
A master thesis from Aalborg University

FForebyggelse af overvægt blandt indskolingsbørn med fokus på social ulighed i børneovervægt - en mixed methods forskning

[Prevention of obesity among primary schools children with a focus on social inequality in childhood obesity - A mixed methods research]

Forfatter(e)

Semester

4. semester

Uddannelse

Udgivelsesår

2015

Afleveret

2015-06-01

Antal sider

141 pages

Abstract

BResume Baggrund: Prævalensen af børneovervægt er markant stigende både på globalt og nationalt plan, som The World Health Organisation (WHO) benævner en epidemi, hvor årsagen til børneovervægt blandt andet kan skyldes motion- og kostvaner. På landsplan er hvert ottende barn overvægtigt, når det begynder i skolen og 40% af indskolingsbørn med overvægt har høj risiko for at blive overvægtige som voksen. Registerundersøgelsen har vist, at jo højere niveau af kulturel kapital (ressourcer i form af viden og kompetencer) forældrene besidder desto lavere Body Mass Index (BMI) har børnene. Samtidig har undersøgelsen påvist, at børn af forældre med høj BMI har en større sandsynlighed for at udvikle overvægt, idet forældrenes livstil i forhold til motions- og kostvaner er tæt forbundet med børnenes. Formål: At undersøge og udvikle, på baggrund af et evidensbaseret grundlag og erfaringer fra forældre til børn i indskoling, således en forandring inden for social ulighed i børneovervægt opnås. Herunder undersøges hvordan denne viden kan danne grundlag for et beslutningsgrundlag i det fremadrettede indsatser i Danmark. Metode: Som overordnede design anvendes mixed method, der indeholder tre delundersøgelser; registerundersøgelse, semistrukturerede forskningsinterviews og litteraturstudie. Gennem registerundersøgelsen undersøges om der er en sammenhæng mellem forældrenes kapitaler og børnenes BMI. På baggrund af registerundersøgelsen og Pierre Bourdieus teori, udarbejdes en interviewguide til yderligere undersøgelse af problemfeltet. Seks forældre har gennemført de semistrukturerede interviews, hvor forældrene er blevet rekrutteret fra Jylland og Sjælland. Undersøgelsen er blevet suppleret med et litteraturstudie, hvor videnskabelige og evidensbaseret viden blev indhentet. Resultater: Gennem de semistrukturerede interviews ses, at forældre med forskellige mængde kapitaler har forskellige holdninger om sundhed, kost, motion og oplever forskellige barrierer og muligheder i forbindelse med etablering af sund livsstil samt forebyggelse af børneovervægt. Hovedparten af forældrene har en klar holdning om, at skolen som felt har stor indvirkning på barnets sundhed og rammerne på skolerne kan påvirke barnets tilgang til kost, motion og viden om sundhed. De fundne litteraturstudier påpeger, at den mest effektive tilgang til forebyggelse af børneovervægt er tidlig indgriben og adfærdsændring både hos forældre og børn. Konklusion: Resultater viser, at forekomsten af overvægt blandt danske børn ikke er ligelig fordelt i samfundet og derfor er behovet for at reducere børneovervægt især nødvendigt blandt risikogruppen, herunder indskolingsbørn, da der ses en stigning i social ulighed i børneovervægt. For at få en positiv effekt af indsatserne indenfor børneovervægt, er inddragelse af elementer ”fokus”, ”tidlig indsats”, ”skolen som arena”, ”undervisning indenfor kost og motion”, ”forældreinddragelse”, ”opfølgning” og ”evaluering” vigtigt. Stikord: indskoling, tidlig indsats, Body Mass Index, Pierre Bourdieu, forebyggelse, børneovervægt

Background: The prevalence of childhood obesity is rising significantly both internationally and nationally, which The World Health Organization (WHO) calls an epidemic where the reason for childhood obesity may - among others - be exercise habits and diets. Nationally, every eighth child is obese when starting to school, and 40% of primary schools children who is obese is at a risk of being obese as a grown up. Register study has shown that the higher level of cultural capital (resources) the parents have, the lower Body Mass Index (BMI) the children have. In addition, the study has shown that children whose parents has a low BMI are more likely to develop obesity, since the parents' lifestyle regarding exercise habits and diet is closely related to the children's. Aim: To investigate and develop, based on evidence and experiences from primary school children's parents, so a change in social inequality in childhood obesity is achieved. Also to investigate how this information can form the basis for a decision basis on the forward-looking initiatives in Denmark. Method: The overall design that is used is mixed method, which contains three sub studies; register study, semi-structured research interviews and literature study. Through the register study, it is examined whether there is a link between the parents’ capitals and the children's BMI. Based on the register study and Pierre Bourdieu's theory, an interview guide for further investigation of the problem area is developed. Six parents have completed the semi-structured interviews, in which the parents were recruited from Jylland and Sjælland. The survey has been supplemented by a literature study where scientific and evidence-based knowledge was obtained. Results: The semi-structured interviews show that parents with different amount of capitals have different opinions about health, diet, exercise, and experience different barriers and opportunities regarding the establishment of healthy lifestyle and prevention of childhood obesity. The majority of parents have a clear position that the school as a field has a major impact on children’s health, and the interventions in schools can affect the child's approach to diet, exercise and knowledge about health. The found literature notes that the most effective approach to prevention of childhood obesity is early intervention and both among parents and children. Conclusion: Results show that the prevalence of overweight among Danish children is not equally distributed in society and therefore the need to reduce child obesity is especially necessary among risk groups, including primary school children, as there is an increase in social inequality in childhood obesity. In order to have a positive effect of interventions in child obesity, the involvement of elements "focus", "early intervention", "school as an arena", "education in diet and exercise," "parental involvement", "follow-up" and "evaluation" are important. Keywords: primary school, early intervention, Body Mass Index, Pierre Bourdieu, prevention, childhood obesity

Emneord

Dokumenter


Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.

Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.