Forfatter(e)
Semester
4. semester
Uddannelse
Udgivelsesår
2008
Afleveret
2008-03-13
Antal sider
60 pages
Abstract
Performance in rhythmic singing - An investigation of the performative-emotional meaning for rhythmic singing and its pedagogy. The dissertation takes its starting point in the current vocal pedagogy in rhythmic singing and its distribution of, and emphasis on the technical and performative topics. It is my assumption, that an unequal distribution of technical and performative subjects is present in rhythmic vocal pedagogy, especially regarding literature and research-based studies. In the conviction, that vocal pedagogy should encompass both technical aspects of singing, as well as performative and expressionalistic, it is the purpose of this dissertation to examine and clarify the performative aspects of rhythmic singing, and to assess how these can relate to the practice of vocal pedagogy. By this, it is my intention to expound vocal pedagogical methods and thoughts concerning performative topics within rhythmic singing. By means of theoretical sources, such as, Roman Ingarden, Constantin Stanislavskij, Thomas Hemsley, and John Bertil Lundén, as well as research work by, amongst others, Alf Gabrielsson, Patrik N. Juslin, and Jane W. Davidson, a theory of performance containing principles and conceptions to compile a practice within vocal pedagogy, is presented. The vocal pedagogical analysis seeks to account for tools and methodologies, by which a performative study can enter into rhythmic vocal pedagogy. It is concluded, that the emotional-performative dimension in a vocal performance, has essential importance for the vocal and aesthetic communication. Furthermore, it is possible to concretise such topics, so that they may enter into a vocal pedagogical context on equal terms with the technical aspects of vocal expression. Through means of documented studies as well as knowledge from related subject areas, the rhythmic vocal pedagogy can evolve into including vocal development of psychological and physical emotional ways of expressing oneself, and thereby target vocal education toward a vocal performance.
Performance i rytmisk sang - En undersøgelse af det performativt-emotionelles betydning for rytmisk sang og dens pædagogik. ______________________________________________________________________________ Specialet tager udgangspunkt i den nuværende rytmiske sangpædagogik og dennes fordeling/vægtning af tekniske og performative emner. Det er erfaret at der forekommer en skævfordeling af tekniske og performative emner indenfor den rytmiske sangpædagogik, særligt hvad angår litteratur og forskningsbaserede undersøgelser. Med den overbevisning at en rytmisk sangpædagogik bør favne både sangtekniske og performative og udtryksmæssige emner, er formålet med dette speciale at undersøge og afklare de performative aspekter ved rytmisk sang og vurdere hvorledes disse kan relateres til den sangpædagogiske praksis. Hermed ønskes, at fremstille sangpædagogiske metoder og tanker der omhandler og behandler performative emner indenfor rytmisk sang. Ved hjælp af teoretiske kilder af bl.a. Roman Ingarden, Konstantin Stanislavskij, Thomas Hemsley, John Bertil Lundén samt forskningsundersøgelser af bl.a. Alf Gabrielsson , Patrick N. Juslin og Jane W. Davidson, fremstilles en performanceteori indeholdende principper og begreber til udarbejdelse af en sangpædagogisk praksis. Den sangpædagogiske behandling søger at fremstille redskaber og metodikker hvormed et performativt arbejde kan indgå i en rytmisk sangpædagogik. Det konkluderes at den emotionelle, performative dimension i en sanglig performance, har væsentlig betydning for den sanglige, æstetiske formidling. Herudover er det muligt at konkretisere sådanne emner, således de kan indgå i en sangpædagogisk praksis/kontekst på lige fod med det øvrige sangtekniske arbejde. Ved hjælp af dokumenterede undersøgelser samt erfaringer fra parallelle fagområder kan den rytmiske sangpædagogik udvikles til at beherske en sanglig udvikling af psykiske og fysiske emotionelle udtryksmåder og dermed målrette sangundervisningen mod en sanglig performance.
Emneord
Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.
Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.