AAU Studenterprojekter - besøg Aalborg Universitets studenterprojektportal
A master programme thesis from Aalborg University

Daglige Vejlederes oplevelse af deres arbejdspraksis - et vidensperspektiv

[Nurse preceptors experience of their complex workpractice - a perspective of knowledge]

Forfatter(e)

Semester

4. semester

Uddannelse

Udgivelsesår

2009

Afleveret

2009-11-19

Antal sider

108 pages

Abstract

Resumé Baggrund I et samfundsperspektiv er fokus aktuelt rettet mod udvikling af den daglige vejledning i sygeplejestuderendes kliniske studier. Der er behov for, at flere gennemfører uddannelsen, og der er på samme tid krav om kvalitet af de kliniske studier i forbindelse med akkreditering af sygeplejerskeuddannelsen. Vi er medansvarlige for tilrettelæggelsen af de kliniske studier og oplever øgede krav i forhold til information, vejledning og undervisning af de daglige vejledere. Vi oplever dette problematisk, for det første fordi de daglige vejledere skal forholde sig til en travl arbejdspraksis med krav om kvalitet og kontinuerlig anvendelse af nye kvalitetskriterier og standarder. For det andet skal de daglige vejledere vejlede studerende, have dem med i en daglig kompleks og uforudsigelig arbejdspraksis, hvor der samtidig kommer stigende krav til dem i forhold til pædagogiske vejledningskompetencer. Videnssamfundet kræver livslang læring og med den herskende forståelse af viden opleves det, at bedre teoretisk uddannelse er lig med bedre kvalitet. Disse forhold gør, at vi ønsker at undersøge daglige vejlederes oplevelse af at stå midt mellem krav til patientpleje, krav til vejledning og krav til at forholde sig til ny viden. Problemformulering Hvordan kan vi forstå og forklare daglige vejlederes oplevelser af at stå i den komplekse arbejdspraksis´ spændingsfelt med krav om anvendelse af forskellige former for viden? Metode Undersøgelsen tager udgangspunkt i en kvalitativ tilgang, hvor empirien tilvejebringes gennem to semistrukturerede individuelle interview og ét fokusgruppeinterview med anvendelse af tragtmodellen. Her lægges der primær fokus på indholdet, men hvor deltagere inspirerer hinanden til at få mange perspektiver frem. Data fra de individuelle interview er med til at kvalificere spørgsmål til fokusgruppen. Gennem meningskondensering fremkommer fire temaer. Disse temaer analyseres og diskuteres i en teoretisk kontekst set i et vidensperspektiv med inspiration fra Aristoteles´ kundskabsformer og et sociologisk perspektiv inspireret af den franske sociolog Pierre Bourdieu. Konklusion Det viser sig gennem undersøgelsen af daglige vejlederes oplevelser af at stå i en kompleks arbejdspraksis´ spændingsfelt med krav om anvendelse af flere former for viden, at de befinder sig i yderligere to spændingsfelter. For det første oplever de at befinde sig i spændingsfeltet mellem forskellige former for viden, der grundlæggende forstås ud fra forskellige paradigmer. Disse paradigmer har derfor forskellige hensigter i forhold til anvendelse af viden og forskellige kriterier for sand viden. For det andet oplever de daglige vejledere at befinde sig i spændingsfeltet mellem en arbejdslogik og en uddannelseslogik, som ligeledes som har modsatrettede vidensparadigmer.

Summary Background The attention is currently turned to the daily experience of the nursing preceptors. The dual role as both educator and practitioner can be stressful. Currently they meet the need for more students to complete their training in the health care system. Simultaneously demands on quality of the education are raised during the accreditation process of the nurse education. At the same time the job as a clinical nurse is busy and complex with demands for continuous use of new criteria for quality standards and types of knowledge. We find this problematic, when we as co-responsible for planning the clinical training and supervision of the nursing preceptors have to offer them increasing amounts of information, responsibilities and education. Moreover, the preceptors are supposed to supervise, introduce and follow the students in a complex and unpredictable work practice, which raises demands of excessive skills of the preceptors. The modern information society requires lifelong learning and the common understanding is that improved theoretical education equals better quality. We aim at evaluating the preceptors experience of navigating between demands on quality in patient care, preceptorship and growing amounts of knowledge in the Danish health care system in order to be able to entering a qualified cooperation with the nursing preceptors. Problem How do we come to an understanding and explanation of the nursing preceptors experiences of the complex working practice of contrasting patient care assignments, preceptorship and demands of different types of knowledge. Method Empirical qualitative data are gathered from two semi-structured individual interviews and one focus group interview. The latter method is chosen because of the opportunity for gathering data through the participant inspiring each other for further perspectives. Through condensation of meaning four issues appear. These issues are analyzed and discussed in a theoretical context with inspiration from Aristoteles´ three forms of knowledge and a sociological perspective inspired by the French sociologist, Pierre Bourdieu. Conclusion We found that preceptorship beside one contrasting environment of a complex working practise with several forms of knowledge contains two more contrasting fields: First, the field with various forms of knowledge, that basically understand each other out of different paradigms. These paradigms have alternate intentions of the use of knowledge and individual criteria for true knowledge. Secondly, the field of a working logic and an education logic, which have opposing paradigms of knowledge, too.

Emneord

Dokumenter


Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.

Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.