Forfatter(e)
Semester
4. semester
Uddannelse
Udgivelsesår
2025
Afleveret
2025-06-02
Antal sider
79 pages
Abstract
Dette speciale undersøger, hvordan en kvindes musikpræferencer kan fungere som en terapeutisk ressource i et musikterapiforløb på en neonatalafdeling. Med afsæt i en fænomenologisk-hermeneutisk tilgang baserer studiet sig på to sæt kvalitative data: sessionsnotater fra et musikterapiforløb med en mor til et for tidligt født barn samt et semistruktureret interview med musikterapeut Stephan Skov, der har stor erfaring fra det perinatale musikterapifelt. Analysen identificerer ni centrale temaer, der belyser, hvordan musikpræferencer kan understøtte følelsesregulering, selvomsorg, empowerment og opbygning af en terapeutisk relation og alliance. Fundene peger på, at personlige musikpræferencer kan spejle og regulere følelsesmæssige tilstande, fungere som identitetsmarkører og bindeled til livshistorie, samt skabe bro til terapeutisk kontakt. Musikpræferencer kan desuden fungere som containere for intense følelsesmæssige oplevelser og bidrage til oplevelsen af handlekraft og modstandskraft. Brugen af foretrukken musik i terapien involverer både intuitive og bevidste processer, hvor musikterapeuten spiller en central rolle i at spejle, støtte og udvide klientens relation til musikken. Specialet afsluttes med en diskussion af de etiske, metodiske og kontekstuelle overvejelser, der knytter sig til musikterapi i en neonatal kontekst, samt en kort refleksion over det feministiske perspektiv, der oprindeligt inspirerede projektet.
This thesis explores how a woman’s musical preferences can serve as a therapeutic resource in a music therapy process within a neonatal ward. Based on a phenomenological-hermeneutic approach, the study draws on two sets of qualitative data: session notes from a music therapy process with a mother of a preterm infant, and a semi-structured interview with music therapist Stephan Skov, who has experience in perinatal music therapy. The analysis identified nine key themes that highlight the potential of musical preference to support emotional regulation, self-care, empowerment, identity, and the development of a therapeutic alliance and relationship. Findings suggest that personal music preferences can reflect and regulate emotional states, serve as a symbol of identity and life history, and act as a bridge to therapeutic connection. Musical preferences may also function as containers for intense emotional experiences, and their use can facilitate a sense of agency and resilience. The therapeutic use of preferred music is shown to involve both intuitive and conscious processes, where the therapist plays a key role in mirroring, supporting, and expanding the client’s relationship to music. The thesis concludes with a discussion of the ethical, methodological, and contextual considerations relevant to music therapy in neonatal setting and offers a brief reflection on the feminist perspective that initially inspired the project.
Emneord
Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.
Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.