AAU Studenterprojekter - besøg Aalborg Universitets studenterprojektportal
A master programme thesis from Aalborg University

Med Skolen I Skyen

Forfatter(e)

Semester

4. semester

Uddannelse

Udgivelsesår

2011

Afleveret

2011-05-31

Antal sider

111 pages

Abstract

I dette speciale handler udgangspunktet om at lave en kravspecifikation til en it-baseret udskoling, folkeskolens ældste klasser. Kravspecifikationen baserer sig på cloud-teknolog og inddrager web 2.0 muligheder for multimodalitet samt medierer kollaborative samarbejds- og læringsformer. Et væsentligt aspekt ved kravspecifikationen handler om at lægge op til et it-produkt der afspejler folkeskolens kultur, heriblandt folkeskoleloven og Faghæfte 48 for herigennem at sikre en bredere forankring af produktet i hele organisationen. Vi ønsker at bygge bro mellem tekniske forhold og en fysisk realitet hvor man undervise elever, med deres medievirkelighed i form af smartphones, tavle-pc’ere (f.eks. iPads) mv. fra flere skoler på forskellige niveauer, sammen på een platform, der kan følge dem gennem deres sidste år i grundskolen. Det er en pointe at undervisningen ligger op internettet og dermed kommer til at gøre op med den lokationsbundne skole. Med udgangspunkt i socialkonstruktivistisk læringsteori, med inddragelse af hhv. Bruner og Wenger samt med inddragelse af connectivist learning theory og Wellmans begreb om networked individualism, har vi brugt MUST-metoden til projektstyring af vores it-produkt og hentet empirien via aktionsforskning, konkret udmøntet i et fremtidsværksted samt scenario-based research samt kvalitative interview med lærere og folkeskoleelever. Med udviklingen af Kravspecifikationen har vi påvist at den netbaserede skole, sagtens kan ligge inden for rammerne af den fysiske skole men også være løsrevet således at det bliver muligt at etablere læringsfællesskaber på tværs af klasser, kommuner og i sidste ende nationaliteter.

The underlying basis of this Master’s thesis is making a specification requirement for an IT-base for students in their final years of compulsory schooling. The specification requirement is grounded on cloud-technology and involves the possibilities of web 2.0 for multi-modality as well as mediates forms of collaborative cooperation and learning. An important aspect by the specification requirement is preparing for an IT-product reflecting culture in folkeskolen (the Danish municipal primary and lower secondary school) including the Danish school law and publication no 48 (guidance to IT) in order to secure a further implementation in the whole organisation. We wish to build one platform which can accompany students from different schools and levels during their final years in compulsory school by bridging the technical relations and the physical reality in which they are taught with their media-reality such as smartphones, tablets (e.g. iPads) etc. A point is that the education is already linked to the internet and thus grows to a break with location-bound schooling. Based on social constructivism learning theory including respectively Bruner and Wenger and including connectivism learning theory and Wellman’s concept on networked individualism we have used the MUST-method for project management of our IT-product and collected empirical knowledge via action research specifically implemented in a future workshop, scenario-based research and qualitative interviews with teachers and students in the Danish school. Developing the specification requirement we have demonstrated that internet-based schooling can easily be placed within the physical school but also be isolated establishing learning communities across classes, municipalities and finally nationalities.

Emneord

Dokumenter


Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.

Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.