Forfatter(e)
Semester
3. årgang
Udgivelsesår
2012
Afleveret
2012-05-31
Antal sider
127 pages
Abstract
Problemstilling Projektets indfaldsvinkel er opstået på baggrund af et nøje og veltilrettelagt kommunalt projekt til udregning af bru-gertidsprocent (BTP-projekt) i kommu-nens hjemmepleje. BTP projektet blev udført med henblik på at beregne en timepris, ud fra den reelt leverede tid, den tid medarbejderen er hos borgeren. Projektet blev forkastet efter en for høj fejlprocent. Oplevelsen var at medar-bejderne leverede de data de skulle, via deres arbejde med PDA’erne. Vi øn-skede at finde en forklaring på, at data ikke kunne bruges. Ved gennemgang af projektbeskrivelsen studsede vi over at planlæggernes rolle og arbejdsgang ikke var beskrevet eller defineret, men nærmest overset. Planlæggeren har en central rolle i hjemmeplejen, idet hun modtager data fra visitationen, sender data til medarbejdernes PDA og igen henter data hjem og efterregistrerer data, inden de godkendes og kan træk-kes i statistik. Vi ønskede at undersøge planlæggernes arbejdsområde nærme-re og at finde ud af om deres mening, havde betydning for datavaliditeten. Yderligere ønskede vi at få kendskab til efter hvilke kriterier, der blev trukket statistik, og hvordan controllere forholdt sig til arbejdet i hjemmeplejen. Baggrund På nationalt plan er der et ønske om at skabe et overblik over ressourcer og effektivitet for blandt andet at skabe mulighed for benchmarking mellem-kommunalt. For at sikre dette stilles der jævnligt nye krav om dokumentation, ressourcestyring og effektivitet. Det blev pr 1.april 2010 lovpligtigt at kommuner-ne skulle beregne timeprisen, ud fra den faktiske tid, medarbejderen var hos bor-geren. Data skal kunne hentes direkte fra kommunernes Elektroniske om-sorgsjournaler (EOJ). Metode Vi har udført deltagende observation af to planlæggere i deres arbejde og ved hjælp af spørgeskemaer spurgt ind til de øvrige planlæggeres viden. Derudover har vi lavet kvalitative eksplorerende interview af to controllere. Endvidere har vi lavet en landsdækkende spørge-skema undersøgelse, af brug af leveret tid, sendt til alle IT – koordinatorer i Danmarks 98 kommuner. Vi har me-ningskondenseret resultaterne efter Malteruds metode og analyseret resul-taterne med Karl Weicks teori om Sen-semaking. Resultat Qua vores undersøgelser blev vi gjort opmærksomme, på at den kommune hvori vi udførte vores undersøgelser, havde valgt at bruge den visiterede tid til udregning af timepris og ikke den lovpligtige timepris, som skal udregnes efter den leverede tid. Ved hjælp af sensemaking teorien har vi påvist at meningsdannelsen hos planlæggerne har en betydning for datavaliditeten. Vi fandt at controllere i denne kommune havde en stor indsigt i hjemmeplejens arbejde. Ligeledes blev vi, ved at bruge sensemaking teorien, gjort opmærksom på at controlleren prioriterede sin fornuft frem for lovgivningen og formåede at implementere sin ide. Konklusion Mening dannes hele tiden. Hvis der mangler klare mål og visioner og hvis kommunikationen er uklar danner med-arbejderne en egen mening ud fra de-res egen kognitive baggrund. Er der mange forstyrrelser, kan det også være svært at danne en ny mening. Hvis or-ganisationen ønsker en fælles mening hos medarbejderne er det vigtigt med klare mål og visioner og ro til implemen-tering.
The Problem The line of approach for this project was initiated from a well-documented case pre-pared by local authorities to calculate time used in percent for employees in the local home care system – the BTP-project. The BTP-project war established for the reason to calculate a price per hour seen from the actual time spent, the time the employee used together with the citizen. The project was rejected because of to high margin of error. The experience was that the employ-ee should deliver the data collected from their work by using a PDA. Our goal was to find an explanation why the data could not be used. When we went through the project definition, we wondered why the role and working procedure by the planner was not covered with writing or defined in any way. The planner have a central part in the home care system, she receives the data from the visits, uploads the data to the employees PDA, and again, collects the data centrally where its being updated and registered before the approval and statistics being calculated. We wished to investigate the work field of the planner up close and thereby see if there was any connection in the personnel opinion and the data integrity. Furthermore we intended to get the knowledge on what criteria the statistics was calculated and how the controller took position to the work in the home care system. The Background On a national level there is a desire to cre-ate an overview across resources and effi-ciency, to gain the opportunity of bench-marking different local authorities. To en-sure this, there are often established new demands for documentation, resource con-trol and efficiency. On the 1st of April 2010 it was by law decided, that the local authori-ties should calculate the price per hour on the actual time the employee spent with the citizen. Data should be available for download di-rectly from the local authorities computer-ized care journals system (EOJ). The Methoed We have established observations of two planners conducting their work and used questioners on other planners to get a foun-dation of their knowledge. In addition to the observations we conducted thoroughly in-terviews with two controllers. Furthermore we created a national investi-gation using questionaries’ covering all IT coordinators in 98 local authorities in Den-mark. We have evaluated the results from the method created by Malteruds and analyzed the results using the theory of Karl Weicks about sensemaking. The Result By virtue of our investigations it was brought to our attention that in this local authority, it was the time of the visit laying the result of calculating the price per hour, and not the method established by law, there stated the price per hour should be calculated by the time delivered. By using the sensemaking theory we proved that the opinion of the planner have an im-pact on the data integrity. We found, that the controller in this local authority had a big impact in the employee of the home care systems work. As well by using the sensemaking theory it came to our attention that this controller by prioritizing her common sense over what the law stated and thereby archived to implement her own idea. Conclusion By using the sensemaking theory we have shown the opinion forms itself all the time. If clear goals and visions are missing and if unclear communication is delivered, the employee will create her own opinion from her cognitive background. Many interrup-tions can also impact and result in the diffi-culty in forming a new opinion. This concludes, if the organization wants a common and shared opinion between the employees, it is important to state clear goals and visions and implements them in a quiet atmosphere.
Emneord
Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.
Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.