AAU Studenterprojekter - besøg Aalborg Universitets studenterprojektportal
A master thesis from Aalborg University

Målet er motivation

Forfatter(e)

Semester

4. semester

Uddannelse

Udgivelsesår

2014

Afleveret

2014-06-01

Antal sider

54 pages

Abstract

Med udgangspunkt i motivations betydning for deltagelse i sport og fysisk aktivitet undersøger dette speciale de motivationsmæssige processer som forekommer indenfor den personlige trænings praksis. Med afsæt i dette samt en tendens til at flere og flere mennesker vælger at anvende en personlige træner i deres træning, ønskede nærværende projektet at undersøge, hvordan personlige trænere i deres interaktion med deres klienter har mulighed for at stimulere deres klienter til at være motiveret for deres personlige træning forølb med afsæt i fløgende problemformulering:"Hvordan kan personlige trænere stimulere klienters motivation for deres personlige trænings forløb? Med et ønske om at tage afsæt i den personlige trænings praksis og derfra udforske de motivationsmæssige processer, som forekommer i den personlige træning, er studiet foretaget pa baggrund af en Grounded theory inspireret tilgang til dataindsamling og analyse, hvorfra tendenser i den personlige træning er udledt. Datamaterialet består i fem kvalitative forskningsinterviews med klienter, som har anvendt en personlig træner i deres træning samt tre kvalitative forskningsinterviews med personlige trænere. De tendenser som fremkom pa baggrund af analysen blev herefter diskuteret i forhold til to velkendte motivationsteorier indenfor sport og træning. Henholdsvis Self-determination theory (SDT) og Achievement Goal theory (AGT). Studiet indikerer at de tendenser, som fremkommer kan relateres til SDT og AGT. Endvidere giver dette de personlige trænere en række muligheder for at stimulere deres klienters motivation. Henholdsvis ved at hjælpe klienten til at sætte selvbestemte realistiske og læringsorienteret målstninger for forløbet, inddrage klienten i planlægningen af forløbet, tydeliggøre klienternes resultater, anvende en positiv, meningsfuld og tryghedsskabende feedbackstrategi, vise engagement, interesse og omsorg for klienten. Dette er i henhold til teorierne, SDT og AGT, medvirkende til at facilitere klienternes autonomi-, kompetence- og tilhørsfølelse samt danne rammerne om et tryg og læringsorienteret miljø, hvorigennem klienternes motivation kan stimuleres.

Teachers, coaches, exercise professionals and any one else working in the physical domain all recognize the importance of students, athletes and partipants motivation. Several studies, theories and litterature have been conducted trying to understand and explain the factors that motivate and determine behaviors in sport and psysical activity (Hagger and Chatzisarantis, 2007; Feltz et al., 2008; Frederick et al., 1993; Kremer et al., 2011; Murphy, 2012; Duda and Hall, 2001; Matsumoto and Takenaka, 2004; Ntoumanis and Biddle, 1999). An increasing tendency in the domain of psysical activity and fittness are the use of personal trainers (Thompson, 2013; McClaran, 2003) which refer to a one-on-one interaction between a trainer and a client. Like in any other given coach-to-player, teacher-to-pupils or fittnees instructor-to participants context the personal trainer also need to be aware how he or she can motivate and maintain clients in the traning program. The purpose of this study was therefore to examine the motivational processes that occurs in the domain of personal training and thereby understand and determine how personal trainers can motivate their clients. To examine this, the present study, conducted five qualitative interviews with clients and three qualitative interview with personal trainers trough a Grounded theory inspired approach for data collection and analysis. Based on the analysis common themes were generated. Succeeding identied themes were then compared and discussed in relation to Self-determination theory (Deci and Ryan, 2002) and Acheivement Goal Theory (Duda and Hall, 2001). The study indicates that the motivational factors that occured related to the clients motivatinal levels could be linked to the theory of Self-determination theory and Achievement goal theory. In addition this provides personal trainers an opportunity to stimulate clients motivation through helping clients to define mastery orientated and realistic goals, clarify clients progress in relation to intrapersonal standard, involved clints in the planning and give the clints different traingsoptions, provide a positve and specfik feedback pattern and supply reinforcement for improvement, mastery and progress and finally show commitment, interest and care fore the clients.

Emneord

Dokumenter


Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.

Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.