Forfatter(e)
Semester
4. semester
Udgivelsesår
2015
Afleveret
2015-06-03
Antal sider
71 pages
Abstract
Abstrakt: Et verdenssamfund i hastig udvikling og med en stigende kompleksitet, samt et samfunds- og arbejdsliv hvor vi ikke længere udanner os til én karriere og et livsvarrigt job, men må indstille os på nye jobs og nye karrierer, nye teknologier, kulturelle skift og hurtige og uforudsigelige skift arbejdslivet igennem – det er den kontekst den danske folkeskole må tænke sig ind i og være nysgerrige på. Den nye skolereform er et forsøg på at målrette skolen mod det 21. århundredes kompetencer. Folkeskolereformen har tre overordnede mål, der alle sigter mod øget kvalitet : • At folkeskolen udfordrer alle elever så de bliver så dygtige som muligt. • At folkeskolen mindsker betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. • At tilliden og trivslen i folkeskolen styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis. I reformen ligger et ønske og en implicit forståelse af at brug af it øger læringen. Der er der dog ikke entydigt forskningsmæssigt belæg for at mene. Jeg er derfor nysgerrig på hvordan brugen af it kan understøtte at målsætningen om at ”udfordre alle elever, så de bliver så dygtige som muligt”?. Jeg er især nysgerrig på elevperspektivet og ønsker at det er elevernes oplevelser, erfaringer og visioner der bliver sat i spil. Gennem begreberne meningsfulde deltagelsesmuligheder og motivation ser jeg på hvordan vi egentlig lærer bedst og elevernes erfaringer undersøger jeg feltet. Projektet munder ud i en række narrativer der danner et inspirationskatalog.
Abstract The world community evolves in hasty transition and increasing complexity; no longer do we educate ourselves towards single career lifelong employment; we must prepare for new jobs and new careers, new technologies, cultural change, and fast unpredictable career shifts all through our working life … Such is the context, which the Danish “Folkeskole” must fit itself into and explore. The new School Reform aims at targeting “Folkeskolen” the competencies of the 21st century and has three major targets: * Challenging the individual pupil (student?) to the limit in order for her/him to become as clever as s/he possibly can * Reducing the impact of social background with relation to academic results * Increasing trust (confidence?) and contentment (well-being?) through i.a. respect for professional knowledge and praxis. Although not unequivocally scientifically founded, the reform includes a wish for as well as an implicit understanding of the fact that IT increases learning. Thus, I am curious as to how the use of IT can support the stated goal of “challenging the individual pupil (student?) to the limit in order for her/him to become as clever as s/he possibly can.” Particularly, I am interested in the pupil perspective and want to put into play the pupils’ experiences and visions. I explore the field through the concepts of meaningful participation and motivation, and the project concludes with a number of narratives, which make up an inspirational catalogue.
Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.
Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.