At lære at blive en borger i samfundet: Perspektiver på STU'en - en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse for unge med "særlige behov"
Oversat titel
Learning to become a citizen: A special education for people with special needs
Forfatter
Semester
4. semester
Uddannelse
Udgivelsesår
2012
Afleveret
2012-05-29
Antal sider
76
Abstract
Der tales meget om, hvordan vi får flere unge til at tage en uddannelse, og der er stor fokus på at unge ikke tabes på gulvet uddannelsesmæssigt i et stadigt mere krævende samfund. Specialet omhandler et studie omkring Den Særligt Tilrettelagte Ungdomsddannelse (STU) og beskriver nogle perspektiver omkring STU’ens betydning. Både for samfundet og for de unge, der befinder sig i gråzonen mellem at være normalt begavet og psykisk udviklingshæmmet i et samfund, hvor uddannelse og boglige færdigheder vægtes højt. Med udgangspunkt i professor Ove Kaj Pedersen beskrivelser af overgangen fra velfærdsat til konkurrencestat, kastes lys på en af det moderne samfunds store udfordringer.
Emneord
ungdomsuddannelse ; særlige behov ; unge ; STU ; narrativer ; læring ; eksistentiel ; samfund ; konkurrencestaten ; velfærdsstat ; uddannelse ; anerkendelse ; ret til uddannelse ; STU-loven
