Forfatter(e)
Semester
4. semester
Uddannelse
Udgivelsesår
2023
Afleveret
2023-05-31
Antal sider
120 pages
Abstract
Problemstilling: Lav grad af mental sundhed blandt børn er et stigende folkesundhedsproblem, der øger barnets risiko for at udvikle en række mentale, som fysiske helbredsproblemer, der på sigt kan udvikle sig til egentlig psykisk sygdom og social marginalisering. Understøttelse af barnets mentale sundhed er afgørende for barnets livskvalitet, dets kognitive og socioemotionelle funktion, samt for evnen til at skabe og vedligeholde sociale relationer. Forskning viser, at der findes et særligt potentiale i at adressere problemet, gennem en tidlig forældrerettet indsats, i perioden under graviditeten og de første to år af barnets liv. Sundhedsstyrelsen anbefaler at supplere de obligatoriske hjemmebesøg af sundhedsplejen med henholdsvis en forældreuddannelse målrettet alle forældre samt indsatser målrettet familier i udsatte positioner. Forskning understøtter at højrisikoindsatser ikke kan stå alene, idet sygdomsbyrden findes i den brede befolkning. Thisted Kommune tilbyder hjemmebesøg af sundhedsplejersken samt ekstra støtte til familier i udsatte positioner, men mangler en tidlig universel forældrerettet indsats, hvorfor der aktuelt er et uudnyttet potentiale, for at adresse problemet. Formål: I forbindelse med udarbejdelsen af en ny sundhedsstrategi i Thisted Kommune, er det specialets formål at bidrage til et vidensgrundlag, der kan understøtte Thisted Kommune i deres beslutning om at indføre en tidlig universel forældrerettet indsats. Metode: Specialet er teoretisk funderet i kritisk realisme og MRC-rammeværktøjets kerneelementer. Med afsæt i et systematisk litteraturstudie udarbejdes indledningsvis en initierende programteori, der henholdsvis testes og forfines gennem et fokusgruppeinterview med sundhedsplejersker og tre individuelle interviews med forældre fra Thisted Kommune. Analysen udføres retroduktivt med afsæt i en kritisk realistisk analysestrategi, som beskrevet af Gilmore et al. (2019). Resultater: Undersøgelsen viser, at der både er muligheder og begrænsninger forbundet med en tidlig universel forældrerettet indsats målrettet at fremme børns mentale sundhed. Der er med afsæt i specialets resultater udarbejdet 8 anbefalinger til forandring af problemet, der omfatter hvilket format og hvilket indhold, der er virksomt i en tidlig universel forældrerettet indsats i Thisted Kommune, samt hvilke utilsigtede konsekvenser der skal tages højde for. Konklusion: Det er muligt at fremme børns mentale sundhed gennem en tidlig universel forældrerettet indsats som supplement til kommunens øvrige tilbud. Der er aktuelt et uudnyttet potentiale, der med det rette format og indhold, kan bidrage til at imødekomme problemet. Næste skridt for Thisted Kommune er at bringe dette vidensgrundlag i spil, med henblik på prioritering af enten udvikling eller adaptation af en tidlig universel forældrerettet indsats, hvor de anbefalinger der er identificeret som virksomme indtænkes.
Problem: Low mental health among children is an increasing problem in public health which increase the risk of developing mental and physical health problems. Supporting child mental health is crucial for the child’s quality of life, cognitive development, socioemotional function and for relational attachment. Previous research shows a great potential for addressing the problem with an early universal parent-oriented intervention during pregnancy and the first two years of the child’s life. The department of health in Denmark recommend a high-risk intervention combined with an early universal parent-oriented intervention. Research supports this theory by clarifying, that the incidence exists in the general population and not in the high-risk group. Thisted Kommune provides a high-risk intervention, but not an early universal parent-oriented intervention, why there is an untapped potential to address the problem. Aim: Thisted Kommune is preparing a new health strategy. The aim of this thesis is to contribute to their decision about offering an early universal parent-oriented intervention by providing a knowledge base. Method: The thesis is based on the core elements in the Medical Research Council (MRC) framework and a critical realistic perspective. Based on a systematic literature study, an initiating program theory is initially prepared, which is respectively tested and refined through a focus group interview with health care visitors and three individual interviews with parents. All informants had experience with an early universal parent-oriented intervention. The analysis is carried out retroductively based on a critical realist analysis strategy, as described by Gilmore et al. (2019). Results: The result of the thesis shows that there is both potentials and limitations associated with an early universal parent-oriented intervention aimed at promoting children's mental health. Based on the results from the study, there is developed eight recommendations for addressing the problem, in Thisted Kommune, which include which format and which content is effective, as well as which unintended consequences must be considered. Conclusion: It is possible to promote children's mental health through an early universal parent-oriented intervention with the right format and content, as a supplement to a high-risk intervention. The next step for Thisted Kommune is to bring this knowledge base into consideration and either develop or adapt an early universal parent-oriented intervention where the recommendations identified as effective are considered.
Emneord
Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.
Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.