AAU Studenterprojekter - besøg Aalborg Universitets studenterprojektportal
A professional bachelor project report from Aalborg University

Karup omfartsvej

[Karup bypass]

Forfatter(e)

Semester

7. semester

Uddannelse

Udgivelsesår

2013

Afleveret

2013-07-05

Antal sider

35 pages

Abstract

Karup er en lille by beliggende i hjertet af jylland. Byens borgere føler sig plaget af en stor mængde gennemkørende trafik, og ønsker derfor at der etableres en omfartsvej. Denne rapport belyser byens trafikale situation, og undersøger hvorvidt en omfartsvej ville kunne flytte trafik væk fra byen. Da der er to muligheder for, hvilken retning linjeføringen for omfartsvejen kan have, undersøges efterfølgende en korridor på begge af disse for hvilke fysiske og landsskabsmæssige bindinger der er i området. På baggrund af ovennævnte undersøgelser fastlægges den endelige linjeføring, og efterfølgende et tilhørende længde- og tværprofil. Trafiksikkerhed er vigtigt og der udføres analyse af hvorvidt de gældende sigtelænger er overholdt. I forbindelse med skærende veje udarbejdes der en vurdering af hvilken type krydsning der skal etableres. Den ene af disse kryds er en rundkørsel hvor der projekteres en skitse af. Endelig skærer omfartsvejens linjeføring også ind over der fredede Karup Å-dalen, hvor der besluttes at etablere en dalbro. Alt i alt er der projekteret et første udkast til en linjeføring for en nordvestlig omfartsvej omkring Karup på 4,6 km med to tilslutninger, som giver mulighed for at komme til og fra Karup. Det vurderes at borgerne i Karup vil have glæde af etableringen af en omfartsvej, da denne vil kunne flytte en del af den gennemkørende trafik, og dermed gøre byen mere fredelig. Omvendt vil handelslivet i byen mærke konsekvensen af de færre gennemkørende trafikanter, som ikke længere smutter ind og handler, når de alligevel kører forbi.

Karup is a village in the heart of jutland. The 2.250 citizens feel plagued by a large amount of through driving traffic and therefore wishes to establish a bypass. This report take a look at the village's traffical situation and study whether a bypass could move some traffic out of the town. Since there are two opportunities in which direction the horizontal alignment for the bypass can have, a corridor of both of them would be studied to find out which physical and landscape bonds, there are in the area. In the light of the studies described above the final horizontal alignment is established, and following the matching vertical alignment and cross section. Road safety is important and it is checked out whether the current sight length is being observed. Regarding to the crossing roads an evaluation of which type of intersection there should be established will be produced. One of these cross sections is a roundabout, for which there will be made a draft. Finally the horizontal alignment of the bypass is crossing the preserved river valley of Karup Å. Here it is decided to establish a bridge. All things considered there is projected the first draft for a horizontal alignment for a bypass located northwest about Karup with a length of 4,6 km with two approaches, which are giving the opportunity to get to and from Karup. It is estimated that the citizens of Karup would have pleasure with the establish of a bypass, because it will move some of the through driving traffic and therefore made the village more placid. Opposite will the retailers feel the consequences then fewer people are driving thru and on their way are going to shop.

Emneord

Dokumenter


Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.

Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.