AAU Studenterprojekter - besøg Aalborg Universitets studenterprojektportal
Et kandidatspeciale fra Aalborg Universitet
Book cover


Hvor meget fylder klimaforandringer i indkøbskurven? - Et praksisteoretisk studie om fødevareindkøb

Oversat titel

Is climate change filling out our shopping basket? - A practice theoretical study on food shopping

Semester

4. semester

Udgivelsesår

2019

Afleveret

Antal sider

112

Abstract

Et praksisteoretisk studie om fødevareindkøb forankret i en erkendelsesteoretisk konstruktivisme. Studiets udgangspunkt udspringer af et spørgsmål om, hvorvidt presserende klimaproblemer er noget, der har indflydelse på den almene danske borgers hverdagspraksisser. Empirien i studiet består af seks interviews af en heterogen gruppe. Interviewene blev foretaget i supermarkeder, mens informanterne udførte praksissen; fødevareindkøb. Både metode og teori er inspireret af Pierre Bourdieu. Bourdieus begreber habitus, felt, doxa og Kapital bliver brugt til at analysere det empiriske materiale. Konklusionen i studiet fastslår, at spørgsmålet om klimaproblemer i relation til fødevareindkøb har en hvis indflydelse på informanterne. Derudover viser økologi sig som en værdifuld kulturel kapital i fødevareindkøbsfeltet, da der blandt informanterne viser sig en doxa, som overordnet klassificerer økologi som værende bedre end andre fødevarer.

A practice theoretical study on food shopping approached from an epistemological branch of social constructivism. The departure point for of the study is centered around a question asking if urgent climate problems is affecting ordinary danish citizens everyday practices. The empirical data in the study consist of six interviews of a heterogeneous group. The informants were interviewed while doing their food shopping practice in a supermarket. Both the methodological and theoretical approach is both inspired by Pierre Bourdieu. Bourdieus concepts of habitus, field, doxa and capital is used to analyze the empirical data. The conclusion of the study statets that question of climate change in relation to food shopping has a certain impact on the informants practice. Besides this the study shows that organic provision is a considered a valuable cultural capital, since their in between the informants is a doxa, which overall classifies organic as better than other foods.