AAU Studenterprojekter - besøg Aalborg Universitets studenterprojektportal
A master programme thesis from Aalborg University

Interkulturel forståelse og empowerment: blandt ældre med anden etnisk baggrund

Forfatter(e)

Semester

4. semester

Uddannelse

Udgivelsesår

2007

Afleveret

2007-11-23

Antal sider

122 pages

Abstract

Resume Andelen af borgere med anden etnisk baggrund udgør en stigende del af den ældre befolkning i Danmark. Indenfor de seneste år er gruppen steget væsentligt, og prognoserne forudsiger, at der vil ske en endnu kraftigere stigning de kommende år. Dette projekt sætter fokus på denne borgergruppes særlige vilkår i håb om at udvikle redska-ber, som kan give de ældre af anden etnisk baggrund mulighed for at skabe bedre vilkår for at træffe kvalificerede valg i forhold til det liv, de ønsker at leve som ældre i Danmark. Mange af de ældre med anden etnisk baggrund forstår ikke de danske samfundssystemer og de har kun ringe kendskab til de uskrevne normer, regler og rutiner, som er gældende i det danske samfund, hvorfor de føler sig magtesløse og ikke synes at have tilstrækkelig mulighed for have magt og kontrol i eget liv. Projektet er udarbejdet som et aktionsforskningsforløb, hvor de ældre af anden etnisk bag-grund er inddraget og har skullet fortælle om, hvad der har betydning for dem i livet som æl-dre. Via udveksling af fortællinger på tværs af tre nationalgrupper suppleret med en gruppe ældre danskere, har de ældre fået belyst forskellige perspektiver af det at være ældre i forskel-lige samfund. Deres nye viden er sat i relation til deres egne tanker og holdninger, så mulig-heder i forhold til det fremtidige liv som ældre har kunnet eksemplificeres. De ældre har såle-des fået mulighed for at oparbejde interkulturel forståelse, som kendetegnes ved evnen til at orientere sig og handle i den multikulturelle kompleksitet og have øje både for sig selv, det lokale og det globale. Gennem aktionsforskningen, er der skabt rammer, der giver mulighed for via øget interkultu-rel forståelse at udvikle øget magt i eget liv, for øget empowerment. Projektet etablerer såle-des mulighed for at skabe forandring i praksis samtidig med, at der indfris et ønske om at kunne oparbejde en viden og udvikle nogle redskaber, som kan være en hjælp i forhold til at få den enkelte af anden etnisk baggrund til at agere med øget empowerment. For at forstå den læring, der sker, når ældre med anden etnisk baggrund udvikler empower-ment, analyseres forløbet ud fra en læringsforståelse, der baseres på Paulo Freire’s beskrivelse af den frigørende pædagogik. Det belyses, hvordan der er sket læring, når vi taler om empo-werment hos de ældre med anden etnisk baggrund, og hvordan aktionsforskning som metode har bidraget til læring. Projektet sandsynliggør, at der på flere områder er udviklet interkulturel forståelse, ligesom der på flere områder er opnået øget empowerment. Projektet har bekræftet, hvor vigtigt det er at møde den lærende på dennes præmisser, for først ved at blive mødt hvor man selv er med dialogen som redskab, er der skabt grundlag for læ-ring,. Processen, hvor de ældre med anden etnisk baggrund selv har udvalgt generative tema-er, har været en forudsætning for, at de har opnået øget empowerment på nogle områder af deres liv. I lyset af Paulo Freires frigørende pædagogik er det blevet tydeligt, hvor meget det betyder at vi ikke taler og agerer for disse ældre, men taler og agerer sammen med dem. Dette er helt i tråd med empowerment tanken. Det er samtidig blevet tydeligt gennem forløbet, at det, at opnå empowerment, ikke er noget statisk, men bekræfter at opnået empowerment blot medfører en ny proces, der stiler mod øget empowerment på et nyt niveau.

Summary The group of citizens with other ethnic background makes up a growing number of the senior citizens in Denmark. In recent years this group has grown considerably, and the forecasts are that this group will grow even more in the coming years. This project focuses on the special conditions for this citizens group. We hope that we by this project can develop tools which may make it possible for elderly people with other ethnic background to obtain better conditions. Better conditions will help them make qualified choices in relation to the life which they want to live as elderly people in Denmark. Many of the elderly people with other ethnic background do not understand the Danish social systems. They do not understand the unwritten norms, rules and routines, which apply to the Danish society. Therefore they feel powerless and they feel that they loose control of their own life. The project is worked out as an action research course. We have involved elderly people with other ethnic background, and they have told about what is important for them in their life as elderly people. Through exchange of stories across three national groups together with stories from a group of elderly Danish people we have shown the elderly people various perspectives of how it is to be elderly people or senior citizens in different societies. The elderly people have related this new knowledge to their own thoughts and opinions, and because of this we have been able to exemplify possibilities of their future life as elderly people. In this way the elderly people have got the possibility to build up an intercultural understanding, which is characterized by the ability to familiarize themselves and to act in the multicultural complex-ity and have an eye for themselves, the local and the global. Through the action research we have created some frames which make it possible to increase intercultural understanding and to develop increased control in a persons own life – increased empowerment. The project establish in this way the possibility to create changes in practice, and it fulfil a wish about being able to build up a knowledge and to develop some tools which can help the individuals of other ethnic background to act with increased empowerment. To understand the learning which takes place when elderly people with other ethnic back-ground develop empowerment we analyse the progress thruogh understanding of learning based on Paulo Freire’s description of the Pedagogy of the Oppressed. We illustrate how learning has taken place talking about empowerment by the elderly people with other ethnic background, and how action research as method has contributed to learning. The project makes it plausible that intercultural understanding is developed within more areas, and that increased empowerment is reached also within more areas. The project has confirmed how important it is to meet the learner on his premises, because you can only create the basis of learning by meeting people using the dialogue as tool. Based on the process where the elderly people with other ethnic background have chosen generative teams themselves these people have obtained increased empowerment in some areas of their lives. In the light of Paulo Freire’s description of Pedagogy of the Oppressed it is very clear how much it means that we do not speak and act for these elderly people, but speak and act together with them, similar with the empowerment thoughts. Through the course it has become clear that obtaining empowerment is not a static condition, but it confirms that reached empowerment involves a new process which aims at increased empowerment at a new level.

Dokumenter


Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.

Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.