Forfatter(e)
Semester
4. semester
Udgivelsesår
2015
Afleveret
2015-06-01
Antal sider
77 pages
Abstract
IKT - medierede læreprocesser for mennesker ramt af afasi efter en erhvervet hjerneskade, er et forholdsvist ubelyst område forskningsmæssigt. Med dette masterprojekt kigger vi nærmere på dette felt med henblik på at designe en kommunikations- og læringsportal for afasiramte, som fordrer læreprocesser i forhold til genopbygning af sprog efter en hjerneskade. Studier om læring, hjernens funktion og interaktionsdesign kombineret med undersøgelser af brugernes adfærd og behov danner grundlag for en brugercentreret designproces med et deltagerbaseret designmindset, hvor de afasiramte og talepædagogerne er aktive medskabere af designet. Afslutningsvis tegnes konturerne af en kommunikations- og læringsportal til afasiramte. Hermed designes en portal, hvor nøgleordene er uafledeligt interface, let og sikker navigation, Social interaktion, kommunikation, CSCL (Computer Supported Collaborative Learning) baserede læreprocesser, multimodalitet, læring i praksisfællesskaber, samt at den iterative designproces fortsætter fremover mhp. at imødekomme de behov, der måtte opstå i kraft af den teknologiske udvikling, ny erkendelse i form af viden om brugernes behov, og de forandringsprocesser, som den sociale praksis gennemgår.
ICT - mediated learning processes is a relatively unlit area of research, for people suffering from aphasia after an acquired brain injury. With this Master project we will take a closer look into this area, where we intend to design an environment of communication and learning for people with aphasia, who requires learning processes in relations to rebuilding language after a brain injury. Studies on learning, the brain function and interaction design combined with surveys of user behavior and needs, sets foundation for a user-centered design process with a participatory design-mindset, where the aphasia patients and the speech therapists are active co-creators of the design. Finally the contours of a communication- and learning environment for people with aphasia is drawn. Hereby an environment is designed, where the keywords are: a minimalistic interface, easy and secure navigation, social interaction, communication, CSCL (Computer Supported Collaborative Learning) based processes, multimodality, learning in joint communities and that the iterative design process continues in the future to be able to accommodate the needs, that may arise due to the technological development, new acknowledgement of the user's needs, and the processes of change in social practice.
Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.
Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.