Forfatter(e)
Semester
4. semester
Udgivelsesår
2016
Afleveret
2016-05-30
Antal sider
60 pages
Abstract
Projektets formål er, at undersøge sammenhængen mellem elevers arbejde med digital multimodal produktion og udviklingen af kreative- og innovative kompetencer. Gennem en interaktionsanalyse af en klasses multimodale projektarbejde undersøges, hvilke kompetencer der sættes i spil i processen. Undersøgelsen forsøger at belyse og fortolke essensen af den sociale interaktions kvalitet ud fra et socialkonstruktivistisk læringsteoretisk ståsted. Undersøgelsen har særligt fokus på, hvordan kvaliteten af elevernes kommunikative kompetencer er i samarbejdet, og hvorledes de anvendes i arbejdet med multimodale produktioner. Derudover søger projektet svar på, hvordan elevernes foretagsomhed og self-efficacy kommer til udtryk gennem arbejdet med multimodale produktioner. Metodemæssigt er undersøgelsesdesignet et kvalitativt semi-etnografisk forskningsdesign med en eksplorativ tilgang, hvor anvendelsen af videoobservation og semistrukturerede interviews har genereret empirien. Projektet konkluderer, at arbejdet med multimodale produktioner faciliterer en øget dialog og dermed et øget elevsamarbejde. En konklusion er, at netop arbejdet med digitale produktioner motiverer og engagerer eleverne, således at de går mere i dialog og samarbejder mere. Det tyder på, at arbejdet med multimodale produktioner kan stimulere playful-talk og derigennem udvikle kreativiteten og divergent tænkning. Undersøgelsens andet analysetema har fokus på de individuelle kompetencer, og opgaven var at analysere på kvaliteten af dialogen og argumentationsevnen. Det tyder på, at anvendelsen af den eksplorative samtaleform og brugen af de divergente spørgsmål, ikke automatisk fremmes ved denne arbejdsform. Analysen viser, at arbejdsformen tilbyder muligheden for, at eleverne kan indtage nye positioner og på den måde innovere selvet. En vigtig konklusion er, at arbejdet med digitale multimodale produktioner ikke i sig selv betyder, at eleverne skifter attitude og position og dermed udvikler innovative og kreative kompetencer.
The project aims to investigate the relationship between students working with digital multimodal production, and the development of creative and innovative skills. An interaction analysis of a class is utilised to examined which skills come into play whilst working with multimodal projects. The objective of the study is to clarify and interpret the essence and quality of social interaction, as viewed from a social constructivist learning theory standpoint. The study has particular focus on the quality of the students' communicative competences when working cooperatively, and how they are utilised when working with multimodal productions. In addition, the project seeks to answer how the students express their enterprise and self-efficacy when working within a multimodal structure. The methodology used is a qualitative semi-ethnographic research, with an explorative approach. The empirical data was generated through the use of video observation and semi-structured interviews. The project concludes that working with multimodal productions facilitates greater dialogue, and thus, an increased student collaboration. One conclusion is that working with digital productions motivates and engages the students, leading to increased dialogue and higher levels of cooperation. This suggests that working with multimodal productions can stimulate playful-talk, thereby developing creativity and divergent thinking. The theme of the study's second analysis focusses on individual skills, and analyses the quality of dialogue and reasoning ability. It suggests that this manner of working doesn’t in itself promote the use of exploratory conversations and divergent questions. The analysis shows that the working method opens up the possibility for students to take new positions, and thus innovate oneself. An important conclusion is that working with digital multimodal productions, doesn’t necessarily lead to students changing attitudes or their standpoint, nor does it automatically lead to increased innovative and creative skills.
Emneord
Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.
Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.