AAU Studenterprojekter - besøg Aalborg Universitets studenterprojektportal
A master programme thesis from Aalborg University

Økt bruk av IKT blant underviseren på Fagskolen i Vestfold

[Increased use of ICT among teaching on Vestfold University College]

Forfatter(e)

Semester

4. semester

Uddannelse

Udgivelsesår

2016

Afleveret

2016-06-01

Antal sider

93 pages

Abstract

Resumé Dette masterprojekt beskæftiger sig med efteruddannelse erhvervsskolelære (herefter benyttes den norske term fagskolelærere) på Fagskolen Vestfold i Norge. Fagskolerne i Norge står midt i et paradigmeskift, idet den norske regering ønsker en revidering i uddannelsestænkningen på området i en mere fremtidssikret retning, som ligger på linje med 21st Century Skills. Med udgangspunkt i Engeströms aktivitetsteori foretages en analyse af det komplekse samspil mellem undervisere, studerende og arbejdsmarked. Dernæst foretages en undersøgelse af undervisernes oplevede muligheder og barrierer i forhold e-læring ved hjælp af aktionsforskningsmetoden Collective Memory Work. På baggrund af dette foreslås en intervention bestående af dels et kompetenceløft af underviserne bestående af en MIL (Master i IKL og Læring, Aalborg Universitet), dels et lokalt tiltag bestående af tre dele: Fokus på praksisfællesskabet på Fagskolen med større integration mellem de to faggrupper undervisere og IT-medarbejdere, planlægning af web-undervisningen med udgangspunkt i learning design-modellen 7Cs og endelig udvikling af et fælles årshjul for den fortsatte videreudvikling af undervisningen. Begreber som praksisfællesskab (Wenger, 2005), afprøvning (Dewey, 1916) og refleksion (Sorensen, 1993, 2004, 2009) ligger til grund for projektet, som anskuer læring ud fra en socialkonstruktivistisk optik.

Abstract This master thesis deals with education of teachers in the Higher College Vestfold in Norway. (Fagskolerne I ) Norway are in the midst of a paradigm shift, as the Norwegian Government wants a revision of educational thinking in this area in a more future-oriented direction, which is in line with 21st Century Skills. Based on Engeström’s activity theory an analysis of the complex interaction between teachers, students and labor is carried out. This is followed by ain investigation of the teachers perceived opportunities and barriers with e-learning through the action research method Collective Memory Work. On the basis of this an intervention is proposed, consisting of improved competence of teachers consisting of a MIL (Master of IKL and learning, Aalborg University) and a local initiative consisting of three parts: Focus on community of practice at Vestfold tertiary vocational school to achieve greater integration between the two groups teachers and IT staff, planning of web teaching based on the learning design model 7Cs and finally the development of a common annual cycle for the continuous further development of teaching. Concepts such as community of practice (Wenger, 2005), testing (Dewey, 1916) and reflection (Sorensen, 1993, 2004, 2009) underlie the project, which perceive learning from a social constructivistic lens.

Emneord

Dokumenter


Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.

Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.