AAU Studenterprojekter - besøg Aalborg Universitets studenterprojektportal
A master programme thesis from Aalborg University

Implementering af Computer Supported Collaborative Learning - i et multiprofessionelt uddannelsesforløb

[Implementation of Computer Supported Collaborative Learning - In multi-professional education]

Forfatter(e)

Semester

4. semester

Uddannelse

Udgivelsesår

2011

Afleveret

2011-05-30

Antal sider

192 pages

Abstract

Professionsbacheloruddannelserne indenfor sundhedsområdet har på deres 5. modul et fælles, tværprofessionelt undervisningsforløb. Forløbet evalueres dårligt af studerende og på grund af det påtvungne samarbejde mellem uddannelserne oplever underviserne udfordringer i samarbejdet. Modulet giver mening i en samfundsrelateret kontekst, da dets formål er at skabe et bedre samarbejde på tværs af professioner i sundhedssektoren. Dette med det overordnede formål at gøre patientforløb sammenhængende. Dette projekts fokus er at undersøge tilrettelæggelse og implementering af et pædagogisk innovativt CSCL-forløb (Computer Supported Collaborative Learning) på modulet. Ved hjælp af en analyse af organisationen bag VIA University Colleges sundhedsuddannelser i Aarhus identificeres problemstillinger, der kan afhjælpe modstanden mod implementering af et nyt og anderledes undervisningsforløb. På baggrund af bl.a. Himm og Hippes didaktiske relationsmodel analyseres undervisningsforløbet og der konkluderes følgende: De studerende vil drage fordel af deres meget forskellige læringsforudsætninger ved at undervisningen struktureres som et ikt-støttet problemorienteret projektpædagogisk forløb. Underviserne vil ikke have stor modstand mod denne type undervisningsforløb da det i forvejen er kendt i forbindelse med vejledning i problembaserede professionsbachelorprojekter. De studerende vil desuden drage fordel af et introducerende forløb hvori de lærer hinanden at kende i tværprofessionelle studiegrupper og arbejder med hinandens professioners praksisfelter. Det introducerende forløb designes som et stjerneløb for at inddrage fordelene af spildynamikker i et læringsforløb. Stjerneløbets formål er at introducere de studerende til ikt-værktøjer, projektarbejdsformen og det tværprofessionelle samarbejde.

On the fifth module of the professional bachelor’s degrees within the healthcare educations there is a common inter professional lesson plan. The students have evaluated the course badly and the teachers experience challenges because of the forced cooperation between the healthcare educations. The module makes sense within a social context since its purpose is to create a better cooperation between professions within the health sector together with the overriding purpose of making the continuity of care coherent. The focus of this project is to examine the organization and implementation of a pedagogic innovative CSCL course (Computer Supported Collaborative Learning) within the module. Through an analysis of the organization behind the healthcare educations of VIA University Colleges in Aarhus we can identify problems which can remedy the opposition towards the implementation of a new and different lesson plan. Based on among others Hiim and Hippes didactic relations model, we analyze the lesson plan and conclude the following: The students can profit by their very different basis for learning if the education is structured as an ict supported problem-orientated project-pedagogic course. The teachers will not resist much against this type of lesson plan since it is already known in connection with supervision in problem-based professional bachelor’s thesis. The students will, furthermore, profit by an introductory course where they will get to know each other in inter-professional study groups and work with the fields of each others’ professions. The introductory course will be designed as a race in order to incorporate the advantages of game dynamics in a learning course. The purpose of the race is to introduce the students to ict tools, the project procedure and the inter-professional cooperation.

Emneord

Dokumenter


Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.

Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.