AAU Studenterprojekter - besøg Aalborg Universitets studenterprojektportal
A master programme thesis from Aalborg University

Billedæstetiske elementer i didaktisk design

[Images and aesthetic elements in the didactic design]

Forfatter(e)

Semester

4. semester

Uddannelse

Udgivelsesår

2010

Afleveret

2010-01-19

Antal sider

79 pages

Abstract

"Billedæstetiske elementer i didaktisk design"er et teoretisk/analytisk projekt, hvor der tilhørende er udarbejdet en mock-up som et løsningsforslag til inddragelse af billedæstetiske elementer i didaktisk design. I projektet tages der udgangspunkt i digitale læringsomgivelser og fokuseres på læringspotentialer med hovedspørgsmålet: Hvordan kan billedæstetiske aspekter understøtte didaktisk design og dermed læreprocessen i digitale læremidler? Metodisk arbejdes der overordnet med teoretisk analyse og med udgangspunkt i centrale begreber indenfor det Billedkunstfaglige felt, benyttes der en billedanalytisk grundmodel, samt begreber der analyserer billeddomæner i billeder, tekst og notationer. Dette gøres for at kvalificere feltet billeder og æstetik i didaktisk design. I projektet benyttes teorigrundlaget til at analysere tre udvalgte læringsomgivelser tilgængelige på internettet. I det læringsteoretiske felt inddrages og diskuteres teorier omkring individuel og social læring, med udgangspunkt i mental- og socialkonstruktivistiske tilgange til læring. Som udgangspunkt for teorier om og overvejelser vedrørende didaktik, er der i projektet valgt en didaktisk model, som giver en konkret og overskuelig ramme for analyse af undervisningsmaterialer og understreger faktorer og relationer, der som udgangspunkt er nødvendige for at analysere eller planlægge læringsforløb. Der fokuseres ligeledes på inddragelse af it-værktøjer i didaktiske design sammenhænge og til det inddrages teorier vedrørende synkrone og asynkrone arbejdsformer, samt brugen af web. 2.0 services i digitale læringsomgivelser. Analysen af 3 udvalgte digitale læringsomgivelser viser at inddragelse af billedæstetiske elementer i digitale læringsomgivelser ikke er tilfældige, men overvejende udvalgt til at udvide betydninger i læringsindholdet. Der konkluderes også, at hvor interaktion og transaktion bliver en del af opgaveløsninger, bliver de ikke elevens individuelle og private, men formidlede og sociale, hvor eleven interagerer med omgivelserne. Konklusionerne af analyserne benyttes som grundlag for at komme med nogle afsluttede beskrevede didaktiske designforslag, samt en mock-up af til valg af billedæstetiske elementer i en digital læringsomgivelse. Masterprojektet beskriver i sin perspektivering at udfordringerne for fremtidens didaktiske designer, især vil være, at åbne for elevernes æstetiske erkendemåder og lade dem finde nye betydninger.

"Image and aesthetic elements in the didactic design" is a theoretical /analytical project for which a mock-up is produced as a solution to the inclusion of images and aesthetic elements in didactic design. The basis of the project is digital learning environments, and focuses on learning potentials in visual aesthetic elements of didactic design, by asking the question: How can visual aesthetic aspects support didactic design and thus the learning process in digital learning resources? The methodical work is comprehensive with theoretical analysis based on key concepts within the Art and Design subject. These are inspired by an analytical image model as well as by concepts to analyze the image domains. This is to qualify the field images and aesthetics of didactic design. In the chapter of theoretical learning, theories about individual and social learning are discussed. As a basis for theories and reflections on didactics, there is chosen a teaching model which gives a concrete and comprehensive framework for analyzing teaching materials. Attention is also focused on the involvement of Ict-tools in teaching design contexts, and the associated theories of synchronous and asynchronous work as well as the use of Web. 2.0 Services in digital learning environments. Analysis of 3 selected digital learning environments shows that the involvement of visual aesthetic elements of the digital learning environment is not random, but predominantly selected to extend the meanings of learning content. The visual aesthetic elements in the learning environment, is also selected for the different age groups, the teaching material is produced for. There is also concluded that the interaction and transaction becomes a part of the problem solutions, and the material is not the student's individual and private but social to use among others who will work with the same subject. The conclusions of the analysis are used as a basis for making a didactic design proposal for a digital learning environment. The Master project proposes in its perspective that the challenges for future didactic designer will be particularly to open students' ways to recognize aesthetic elements and let them find new meanings.

Emneord

Dokumenter


Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.

Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.