AAU Studenterprojekter - besøg Aalborg Universitets studenterprojektportal
A master thesis from Aalborg University

Højt begavet - En kategoriserings betydning for et barns positionering i folkeskoleklassen

Forfatter(e)

Semester

4. semester

Uddannelse

Udgivelsesår

2009

Afleveret

2009-05-28

Antal sider

137 pages

Abstract

Dette speciale tager udgangspunkt i en empirisk undersøgelse af, hvordan en psykologisk kategorisering, såsom højt begavet, kan påvirke et barns positionering blandt klassekammerater og lærere i en folkeskoleklasse. Specialets teoretiske referenceramme forefindes i positioneringsteorien, som blandt andet er udviklet af Rom Harré. I specialet konkluderes, at en kategorisering i sig selv ikke rummer ændringer af et barns positionering. Derimod afhænger kategoriseringens udfald oftest af, hvordan omgivelserne reagerer på kategoriseringen, hvilket kan medføre en henholdsvis positiv eller negativ indvirkning på barnets identitet.

Dokumenter


Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.

Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.