Forfatter(e)
Semester
4. semester
Uddannelse
Udgivelsesår
2009
Afleveret
2009-05-28
Antal sider
137 pages
Abstract
Dette speciale tager udgangspunkt i en empirisk undersøgelse af, hvordan en psykologisk kategorisering, såsom højt begavet, kan påvirke et barns positionering blandt klassekammerater og lærere i en folkeskoleklasse. Specialets teoretiske referenceramme forefindes i positioneringsteorien, som blandt andet er udviklet af Rom Harré. I specialet konkluderes, at en kategorisering i sig selv ikke rummer ændringer af et barns positionering. Derimod afhænger kategoriseringens udfald oftest af, hvordan omgivelserne reagerer på kategoriseringen, hvilket kan medføre en henholdsvis positiv eller negativ indvirkning på barnets identitet.
Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.
Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.