Forfatter(e)
Semester
4. semester
Udgivelsesår
2025
Afleveret
2025-01-02
Antal sider
56 pages
Abstract
Masteropgaven undersøger implementeringen af generativ kunstig intelligens (GenAI), specifikt ChatGPT, på SOSU Esbjerg, en dansk social- og sundhedsuddannelsesinstitution. Ved at anvende en aktionsforskningsmetodologi baseret på socialkonstruktivisme udforsker studiet, hvordan GenAI meningsfuldt kan integreres i pædagogisk praksis for at forbedre undervisnings- og læringsresultater. Forskningen blev gennemført gennem et flerfase-design, der omfattede spørgeskemaundersøgelser, workshops, samarbejdende udviklingssessioner og interviews med undervisere. Disse iterative processer muliggjorde en dybdegående undersøgelse af de organisatoriske, pædagogiske og praktiske implikationer ved GenAI-implementering. Det teoretiske fundament bygger på værker af Dewey, Gergen, Wenger, Weick og Edmondson, hvilket sikrer en omfattende analyse af, hvordan teknologisk innovation interagerer med institutionelle praksisser og kulturelle normer. Centrale resultater fremhæver en betydelig åbenhed blandt undervisere for at udforske ChatGPT’s potentiale til at forbedre undervisningsstrategier. Studiet understreger, at en succesfuld implementering afhænger af etablering af psykologisk tryghed, struktureret støtte, fremme af professionelle læringsfællesskaber samt iterative feedbackprocesser for at adressere udfordringer som læringskurven og indholds pålidelighed. Derudover drager underviserne fordel af værktøjer som strukturerede promptguides og delte ressourcer, der understøtter en effektiv integration. De praktiske resultater fra studiet inkluderer udvikling af skræddersyede værktøjer og prompts til udarbejdelse af lektionsplaner, øvelsesscenarier og interaktive undervisningsmaterialer. Disse initiativer demonstrerede GenAI’s potentiale til at spare tid, fremme kreativitet og forbedre undervisningsoplevelsen, samtidig med at de identificerede begrænsninger som behovet for omhyggelig udformning af prompts og risikoen for bias i AI-genereret indhold. Forskningen konkluderer, at en vellykket GenAI-integration kræver en nuanceret tilgang, der balancerer teknologisk innovation med institutionens eksisterende kultur og værdier. Dette indebærer at fremme et miljø præget af kritisk refleksion, samarbejdslæring og etiske overvejelser. Afhandlingen tilbyder handlingsorienterede anbefalinger til erhvervsuddannelsesinstitutioner, der ønsker at implementere AI-teknologier, og bidrager til en diskussion om AI’s transformative rolle i uddannelsessektoren.
This master´s thesis explores the implementation of generative artificial intelligence (GenAI), specifically ChatGPT, at SOSU Esbjerg, a Danish social and healthcare educational institution. By employing an action research methodology grounded in social constructionism, the study explores how GenAI can be meaningfully integrated into pedagogical practices to enhance teaching and learning outcomes. The research was conducted through a multi-phase design including surveys, workshops, collaborative development sessions, and interviews with educators. Theses iterative processes facilitated an in-depth examination of the organizational, pedagogical, and practical implications og GenAI adoption. The theoretical framework draws on the works of Dewey, Gergen, Wenger, Weick and Edmondson, ensuring a comprehensive analysis of how technological innovation intersects with institutional practices and cultural norms. Key findings highlight significant openness among educators to exploring ChatGPT’s potential for improving teaching strategies. The study underscores that successful adoption relies on establishing psychological safety, providing structured support, promoting professional learning communities, and offering iterative feedback loops to address challenges such as the learning curve and content reliability. Additionally, educators benefited from tools like structured prompt guides and shared resources that supported effective integration. Practical results from the study include development og tailored tools and prompts for creating lesson plans, practice scenarios, and interactive teaching materials. These initiatives showed GenAI’s potential to save time, foster creativity, and improve the teaching experience, while also identifying limitations such as the need for careful prompt crafting and the risk of bias in AI-generated content. The research concludes that successful GenAI integration demands a nuanced approach that balances technological innovation with the institution´s existing culture and values. This requires fostering an environment of critical reflection, collaborative learning, and ethical considerations. The thesis offers actionable recommendations for vocational education institutions aiming to implement AI technologies, contribution to a discussion on the transformative role of AI in education.
Emneord
Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.
Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.