Forfatter(e)
Semester
4. semester
Uddannelse
Udgivelsesår
2012
Afleveret
2012-10-27
Antal sider
100 pages
Abstract
Dette speciale undersøger virkemidler i adfærdsændrende kampagner i teori og praksis, samt hvordan sådanne virkemidler kan anvendes i en række konkrete kampagneforslag til brug i Forvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste. For at undersøge dette gennemgås en række videnskabelige artikler omhandlende teoretiske overvejelser i forbindelse med adfærdsændrende kampagner. Denne litteraturgennemgang udgør således specialets teoretiske fundament. Specialets anden del præsenterer afviklingen af et aktionsforskningsprojekt, hvor aktionsforskningens fire faser hver udgør et punkt i udviklingen af konkrete kampagneforslag. Planlægnings- og analysefasen gennemgår derfor en række kampagnemæssige forbilleder, der fungerer som inspiration til de senere præsenterede forslag. Denne forbilledanalyse fører til aktionsfasen, hvor kampagneforslagene udvikles. Disse forslag præsenteres for rekvirenten i observationsfasen, hvorefter den konstruktive kritik fra denne fase medbringes i refleksionsfasen, hvor kampagneforslagene finpudses. De fremkomne resultater peger på, at der er en signifikant brug af moderat frygtappel suppleret med handlingsanvisninger, og i visse tilfælde, humor, som nedtoner trusselsniveauet. Ydermere påvises det at brug af alternative kommunikationsmidler kan fremme en kampagnes opmærksomhedsskabende effekt.
This thesis is concerned with examining communicative means and effects found in behavioural change campaigns while also producing a draft campaign proposal to be employed within the Danish Defence Installation Management Command’s Energy Section. For the sake of optimizing our proposal, a series of scientific articles regarding theoretical con-siderations are reviewed in order to identify commonly utilized means and effects in behavioural change campaigns. These reviews constitute the theoretical grounding for the thesis. The second half of the thesis deals with implementation of an action research project in which each of the four stages of the action research serves as a stage in the development of concrete campaign proposals. In the planning phase we evaluate a number of campaign-related models that serve as inspiration for the later presented campaign proposals. This heuristic approach allows initiating the stage of action, which involves development of the campaign proposals. The proposals are presented to the requestor during the phase of observation before being further developed and optimized during the phase of reflection, which is based upon feedback from the requestor. Results from the analysis show a significant application of moderate fear appeals accompanied by recommendations and, in some instances, usage of humour, thus lowering the experienced level of threat. Furthermore, the readings show how application of alternative means of communication has proved to attract further attention to a campaign.
Emneord
Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.
Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.