AAU Studenterprojekter - besøg Aalborg Universitets studenterprojektportal
A master thesis from Aalborg University

Ekspedition skjulte ting: Et tekno-antropologisk studie af videnskabelig praksis, teknologisk eksperimentering og vidensproduktion på en forskningsekspedition

[Expedition hidden things: A techno-anthropological study of scientific practice, technological experimenting and knowledge production on a scientific research expedition]

Forfatter(e)

Semester

4. semester

Uddannelse

Udgivelsesår

2014

Afleveret

2014-06-10

Antal sider

81 pages

Abstract

Et forskningsskib stævner ud fra Grønlands kyst d. 10.10.2013 på ekspedition for at undersøge, hvordan gasser udveksles mellem havet og atmosfæren. Det store spørgsmål er, hvordan koncentrationerne af gas i atmosfæren forandrer sig i storme på over 15 m/s. Hvordan det praktisk skal være muligt at måle koncentrationerne af disse gasser, der gemmer sig i vandet og luften, når bølgerne er op til 15 meter høje, er det andet store spørgsmål. Forskerne har dog væbnet sig med både gamle metoder, som de ved virker ved de lave vindstyrker, og nye metoder og instrumenter, der er bygget til formålet, og som skal stå deres prøve. Ekspeditionens deltagere består af 11 forskere, 24 besætningsmedlemmer og 1 tekno-antropologistuderende, som sammen har knap 6 ugers sejlads foran sig, hvor de skal jagte storme. Spoler vi tiden tilbage til august 2013, sad jeg (føromtalte tekno-antropologistuderende) og skrev mails til diverse forskningsinstitutioner, der arrangerer videnskabelige ekspeditioner, for at få plads på et skib, således at jeg kunne udføre et studie af denne form for forskning. Mit incitament var fornemmelsen af, at den videnskabelige ekspedition var blevet overset i Science and Technology-Studies (STS), som ellers har studeret flere tekno-videnskabelige sites. Antropologier af ekspeditioner har ofte haft til formål at analysere, hvordan forskere beviste deres passion for videnskab ved at tage ud i ekstremer med risiko for sygdom og død, for at få sig et omdømme og opnå opmærksomhed og opbakning omkring deres forskning. Disse etnografier har dog ofte handlet om antropologers egne felt-ekspeditioner (fx klassikeren om Bronislaw Malinowskis oplevelser på Trobrianderne (Malinowski 1961)). Et par uger inde i august lykkedes det mig at få adgang til felten; en ekspeditionskoordinator fra University-National Ocenaographic Laboratory System (UNOLS) fandt en plads til mig på en ekspedition til Nordatlanten med skibet R/V Knorr på forskningsprojektet HiWinGS, som var et forskningsprojekt om klimamodeller og gasudveksling mellem havet og atmosfæren. Der var en ledig køje, så hvis forskningslederen, Byron, ville lade mig deltage, var den hjemme. Jeg skrev til ham, og det var i orden. Min ambition i dette speciale er at argumentere for, at man ser den videnskabelige ekspedition som et særligt forskningsmæssigt site, hvor der gælder andre regler og praksisser end andre sites.

Exploring the scientific expedition – reflections of hidden work and hidden actors in scientific production Science studies have often been equated with the study of one particular site, namely the laboratory. Science studies scholars are clearly well aware that other locations such as conferences, journals, expeditions or lecture halls play important roles, but science studies nevertheless tend to be written from the perspective of the laboratory. The purpose of this paper is to explore scientific practices from the perspective of a less described site of science, namely the expedition. The paper is based on a six-week anthropological study conducted onboard a research vessel crossing the North Atlantic. The study follows the hidden and unmanageable objects of the expedition, such as gas in the atmosphere and the ocean, bubbles, storms and climate. It also accounts for the various types of expected and unexpected work and collaboration that takes place between participating scientist and the vessel staff. In more general terms, the study explores the types of work and relations that are established on board the vessel and in relation to non-present scientific sites, such as the home laboratory and the future conferences. On this basis, the study reflects on the topology of the scientific expedition and on the relation between practices and actors that are sometimes hiding and sometimes visible. I conclude that the scientific expedition is a techno-scientific site that has to be explored neither as an experiment nor a laboratory nor a fieldtrip but in its own right. Key words: scientific expedition, hidden practices, hidden actors, anti-translation, association collective, validation, instrumental alliances

Emneord

Dokumenter


Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.

Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.