AAU Studenterprojekter - besøg Aalborg Universitets studenterprojektportal
A master thesis from Aalborg University

Kapacitetsundersøgelse af signalregulerede kryds i Vissim

[Examination of the capacity of signalized intersections - a study made in Vissim]

Forfatter(e)

Semester

4. semester

Uddannelse

Udgivelsesår

2019

Afleveret

2019-06-07

Antal sider

50 pages

Abstract

Dette projekt omhandler kapaciteten i signalregulerede kryds. Formålet er at klarlægge den kapacitetsmæssige effekt af forskellige signaltekniske og geometriske tiltag. Projektet er udført i mikrosimuleringsprogrammet PTV Vissim 11. Der er opbygget et fiktivt kryds i Vissim, der overholder gældende vejregler for krydsgeometri og signalanlæg. Der er opbygget fem scenarier, hvor der i hvert scenarie ændres én parameter. Hvert scenarie testes ved et stort antal varierende trafikmængder. I Scenarie 1 afvikles trafikken i to hovedfaser uden svingpile. Der er ét ligeudkørende spor, et venstresvingsspor og et højresvingsspor i alle fire retninger. I Scenarie 2 indsættes ubundne svingpile, hvilket giver højere samlet middelforsinkelse, men bedre serviceniveau, da den maksimale forsinkelse bliver mindre. I Scenarie 3 indsættes bundet venstresving, hvilket højner trafiksikkerheden. Dette gav en betydelig reduktion i kapaciteten. I Scenarie 4 blev der indsat et ekstra ligeudkørende spor i alle retninger, så der er taget højde for både trafiksikkerheden og fremkommeligheden. Dette gav en markant forbedring af kapaciteten og fremkommeligheden ift. Scenarie 3. I Scenarie 5 blev der taget hensyn til økonomien i anlæggelsen af krydset, da der kun var to ligeudkørende spor i krydsområdet. Dette gav en lille reduktion af kapaciteten ift. Scenarie 4. Til sidst blev alle scenarier testet med en intelligent adaptiv signalstyring fra virksomheden Advanced Traffic Systems. Dette viste generelt en positiv effekt på fremkommeligheden. Det var særligt i scenarier med bundet venstresving og ved høje trafikmængder, at der blev påvist en øget kapacitet.

This project examines the capacity of signalised intersections. The purpose is to determine the effect of various signal control forms and geometric changes on the capacity of the intersection. The project has been carried out in the micro simulation program PTV Vissim 11. A fictive intersection has been built in Vissim in accordance with Danish norms and practices. Five scenarios have been created, with each scenario featuring a change of one parameter. Each scenario is tested with a large number of different traffic volumes. In Scenario 1, there are only two phases with no turn phases. The model has one through lane, one left turn lane and one right turn lane in each of the four directions. In Scenario 2, there are unprotected left turn arrows for both left and right turning traffic. This increased the overall average delay per vehicle, but decreased the maximum delay in the intersection. In Scenario 3, the protected left turns are introduced. These improve the traffic safety, but drastically reduce the capacity of the intersection. In Scenario 4, an extra through lane is introduced to counter the negative effect of the protected left on the capacity. The capacity in Scenario 4 is vastly improved from Scenario 3. In Scenario 5, the economy of building the intersection is taken into consideration. There are only two through lanes in the area of the intersection, while the roads only have one lane outside the intersection. This meant a small drop in capacity from Scenario 4. Lastly, all five scenarios were tasted with an intelligent adaptive signal controller from the company Advanced Traffic Systems. This showed an overall improvement on the capacity. It was mainly in the scenarios with protected left turns and with high traffic volumes that the ATS controller had a vast positive effect.

Emneord

Dokumenter


Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.

Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.