Forfatter(e)
Semester
4. semester
Uddannelse
Udgivelsesår
2023
Afleveret
2023-05-26
Antal sider
79 pages
Abstract
Dette projekt præsenterer en undersøgelse af hverdagsliv og identitetsdannelse for ansatte og beboere i et § 107-botilbud i Københavns Kommunes socialpsykiatri. Gennem interviews og observationer, undersøger vi, hvordan de institutionelle rammer påvirker både ansattes arbejdskundskaber og arbejdspraksis samt beboernes identitetsdannelse. Vi bruger Dorothy Smiths teori institutionel etnografi samt Gubrium og Holsteins teori om institutionelle identiteter til at udforske vores empiriske data yderligere. Projektet har til formål at besvare denne problemformulering: "På hvilken måde påvirkes ansattes praksisarbejde og beboernes identitetsdannelse på § 107 botilbud af den institutionelle ramme, de indgår i?". Analysen er opdelt i to arbejdsspørgsmål, det første med fokus på ansatte og det andet på beboerne. Første del af analysen viser, at ansatte trækker på erfaringsbaseret arbejdskundskaber og prioriterer relationen til beboerne frem for deres institutionelle faglighed. Ansatte er også begrænset af de institutionelle rammer i arbejdet på baggrund af de adgange og de ressourcer, de får stillet til rådighed. Anden del af analysen viser, at beboernes identitetsdannelse sker gennem interaktion og forhandling med ansatte samt de institutionelle rammer, de er en del af. Denne identitetsdannelse bygger også på beboernes egen arbejdskundskab, erhvervet gennem interaktion med deres omgivelser. Projektet konkluderer, at de institutionelle rammer påvirker både ansattes arbejdskundskaber og praksis samt beboernes identitetsdannelse. Men både ansatte og beboere trækker på arbejdskundskabernes erfaringsbaserede komponent, hvilket indikerer, at institutionernes position som ’herskende relation’ måske ikke er så fremtrædende som diskursivt fremskrives.
This project presents an investigation of everyday life and identity formation for employees and residents in a § 107 housing facility within Copenhagen Municipality’s social psychiatry. Through interviews and observations, conducted by us, we investigate how the institutional framework affects both employees’ work knowledges and work practices as well as residents’ identity formation. We use Dorothy Smith’s institutional ethnography as well as Gubrium and Holstein’s theory of institutional identities to explore our empirical data further. The project aims to answer this problem formulation: "In what way is the practical work of employees and the identity formation of residents at § 107 housing services affected by the institutional framework they are part of?". The analysis is split into two working questions, the first focusing on the employees and the second on the residents. The first part of the analysis shows that employees draw on experience-based work knowledges and prioritize the relationship with residents rather than their institutional professionalism. The employees are also limited by the institutional framework in the work that they are able to perform with the access and resources presented to them. The second part of the analysis shows that the residents’ identity formation happens through interaction and negotiation with employees as well as the institutional framework they reside within. This identity formation is also built on the residents’ own work knowledges, acquired through interaction with their environment. The project concludes that the institutional frameworks influence both employee work knowledges and practices as well as the residents’ identity formation. However, both employees and residents draw on experience-based work knowledges, which indicates that the institutions’ position as a ‘ruling relation’ may not be as prominent.
Emneord
Recovery ; Insitutionel Etnografi ; Institutionelle Identiteter ; Hverdagsliv ; Interaktionisme ; Styrende relationer ; Arbejdskundskaber ; Social arbejde ; Identitetsdannelse ; Dorothy Smith ; Gubrium & Holstein ; Botilbud ; Paragraf 107 ; Ansatte ; Beboere ; Københavns Kommune ; Socialpsykiatri ; Kommunale indsatser
Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.
Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.