Forfatter(e)
Semester
4. semester
Uddannelse
Udgivelsesår
2014
Afleveret
2014-10-30
Abstract
Dankap er et pc-software udviklet af Vejdirektoratet til at udføre beregningsmetoderne fra vejreglerne for kapacitet og serviceniveau. I dette projekt analyseres og vurderes anvendeligheden af metoderne for kapacitetberegning i Dankap sammenlignet med en "ground truth" for et firbenet tidsstyret signalreguleret kryds. Analysen gennemføres på et kryds med kapacitetsproblemer i Aalborg. I første del af analysen etableres igennem videooptagelser en "ground truth" , som repræsenterer den nuværende trafikale situationen i krydset. Der registreres trafikmængder, forsinkelser og kølængder. I anden del af analysen foretages på baggrund af de registrerede trafikmængder kapacitetberegning i Dankap af krydset. De beregnede forsinkelser og kølængder sammenlignes med "ground truth". Afslutningsvis vil resultaterne fra analysen danne grundlag for vurdering og diskussion af anvendeligheden af Dankap.
In this study the PC-software Dankap, developed by The Danish Road Directorate to estimate the capacity and level of service for roads, is evaluated. The primary goal of the study is to analyse and compare Dankap's method of calculation for traffic capacity to a ground truth for a signalized intersection. An intersection in Aalborg was chosen for the analysis. Video observations of the intersection was used to measure the current traffic volumes, delays, and queue lengths to establish the ground truth. Then Dankap was used to calculate the traffic capacity of the intersection based on the observed traffic volume. These calculations and the ground truth were then compared to evaluate the usability of Dankap. The result of the analysis showed that Dankap deviates from ground truth. Dankap overestimats the queue length and delay when the traffic intensity is high, the value of B greater then 1. Furthermore the results show that the queue length in Dankap is dependent on traffic intensity and capacity. The value of delay in Dankap is dependent on the value of t_{2} , which makes a bigger part of the delay value when the traffic intensity is high.
Emneord
Dankap ; kapacitet ; kølængde ; forsinkelse
Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.
Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.