Forfatter(e)
Semester
4. semester
Uddannelse
Udgivelsesår
2013
Afleveret
2013-06-05
Antal sider
106 pages
Abstract
Dette afgangsprojekt tager udgangspunkt i Trafikforskningsgruppens, ved Aalborg Universitet, forskningsprojekt omkring udvikling af en energieffektiv fartpilot til lastbiler, der vha. hastighedstilpasning efter vejens længdeprofil, kan opnå en potentiel brændstofbesparelse. Projektet omhandler udledningen en forsøgsmodel, der kan eftervise en potentiel brændstofbesparelse ved kørsel med hastighedstilpasning frem for en konventionel fartpilot - efterfølgende benyttes de empiriske data til at sammenligne Trafikforskningsgruppens simuleringsmodel med forsøgskørslerne, for derved at undersøge om modellen kan verificeres ift. teori kontra praksis. Rapporten er opbygget efter tre faser, der er dannet på baggrund af et litteraturstudie og indledende overvejelser omkring forsøgslokalitet og -opstilling. Fase 1 omhandler de initierende testkørsler, der foretages for at vurdere muligheder og metoder til selve forsøgskørslen. I fase 2 udføres forsøgskørslerne i praksis, hvortil der foregår en efterfølgende databehandling og analyse af resultaterne. Fase 3 omhandler simuleringsmodellen, hvor dataresultaterne fra forsøgskørslerne implementeres i modellen med henblik på verificering af teori kontra virkelighed.
Emneord
Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.
Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.