Forfatter(e)
Semester
4. semester
Udgivelsesår
2018
Afleveret
2018-01-03
Antal sider
60 pages
Abstract
Styringsparadigmet i den offentlige sektor er i bevægelse fra New Public Management hen mod New Public Governance. Denne usikre situation, hvor tvivlen råder, afleder et behov for at skabe overskridende ny værdi i måden at lede på hos topledere og ledere i de offentlige organisationer. Formålet med dette speciale er at undersøge, om det er meningsfuldt at ny-skabe den organisatoriske coachings metode, så det bliver muligt at støtte topledere og ledere i processen med at komme ud af den usikre situation. Undersøgelsen er gennemført som et dialogisk aktionsforskningsprojekt, hvor fokus har været på, hvad der sker med en topleders mulighed for at skabe overskridende ny værdi i sit lederskab, når den organisatoriske coachings metode praktiseres som dialogisk vejledning. Den foreslåede metode er inspireret af Lauvås & Handals vejledningskoncept (Lauvås & Handal, 2010) koblet med Alrø & Kristiansens optik på dialogisk samtale og undersøgende processer (Alrø & Kristiansen, 2008). Metodens elementer toner frem som coachens forberedelse, faglighed, observation af lederens praksis, meningsudfordrende feedback og dialogiske kompetencer. Undersøgelsens resultat hviler på i alt 8 vejledningsmøder og 4 observationer af en topleders ledelsespraksis. Den dialogiske vejledning demonstrerer sit værd. Udvikling af ny erkendelse koblet med en orientering mod fremtidige muligheder åbner op for at toplederen kan eksperimentere med sit lederskab på en måde, der gør det muligt at bryde med vaner og skabe overskridende ny værdi i lederskabet. Det spiller afgørende ind, at lederen går tillidsfuldt, åbent, nysgerrigt og engageret ind i processen med at erkende, eksperimentere og erfare. Dialogisk vejledning som metode i den organisatoriske coaching har vist sig som en meningsfuld ny-skabelse.
The Paradigm of Management in the public sector is moving from New Public Management towards New Public Governance. This uncertain situation, where doubt prevails, derives a need to create transcending new values in the way public organizations are managed by managers. The purpose of this thesis is to examine, if it makes sense to re-create the method of organizational coaching so that it becomes possible to help and support managers in the process of getting out of this uncertain situation. The study has been conducted as a dialogical action research project. It has focused on the effect on a manager’s options of creating transcending new leadership values when using dialogical consultation (in Danish: dialogisk vejledning) as the method of organizational coaching. The suggested method is inspired by Lauvås & Handals consultation concept (Lauvås & Handal, 2010), combined with Alrø & Kristiansens views on supervision as a dialogic learning process (Alrø & Kristiansen, 2008). The elements of the method are appearing as: the preparations of the coach, the observations of the practiced leadership, challengingly feedback and dialogical competences. The results of the study are based upon 8 coaching sessions and 4 observations of the manager’s practice of leadership. The dialogical consultation proves it’s worth. The development of new realizations combined with an orientation towards future options opens for the manager to experiment with his leadership in a way which makes it possible to break old habits and create transcending new leadership values. It is of utmost importance that the manager enters the process of acknowledgement, experimenting and discovering, in a trusting, open, inquisitive an engaged manner. Dialogical consultation as a method in organizational coaching has been shown to be a meaningful innovation.
Emneord
vejledning ; dialogisk coaching ; organisatorisk coaching ; metode ; learning-by-doing ; learning-by-talking ; refleksion ; dialog ; Dewey ; Alrø ; ledelse ; ledelsesparadigme ; styringsparadigme ; New Public Governance ; Laloux ; Fremtidens organisation ; supervision ; erfaring ; erkendelse ; eksperiment ; selv-observation ; observation ; ledelsesudvikling ; pragmatisme ; læring ; abduktion ; aktionsforskning
Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.
Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.