Forfatter(e)
Semester
4. semester
Uddannelse
Udgivelsesår
2007
Afleveret
2007-02-13
Antal sider
105 pages
Abstract
Dette speciale vil omhandle diabetes og problemstillingen omkring forebyggelsen af diabetes II, herunder hvordan kommunikation kan være med til at forebygge antallet af personer, der udvikler diabetes II. Forebyggelse er det ønske interessenterne har som målsætning for at nedsætte antallet af personer der udvikler sygdommen. Begrundelsen for at skrive specialet om forebyggelse af diabetes II hos unge bunder, i interessen for sygdommen samt de konsekvenser diabetes II har for de personer, der udvikler diabetes II. Endvidere er det essentielt for forfatteren af specialet at uddannelsens afsluttende projekt omhandler en problemstilling, der har afsæt i en niche branche, såsom sundhedsvæsenet. Behandlingen af diabetes problematikken er også interessant, da den er aktuel i dagens Danmark, for antallet af personer, der er overvægtige eller stærkt overvægtige er stigende. Derfor, er det nødvendigt at søge at forebygge mod de konsekvenser, det har for de personer, der udvikler sygdommen samt for samfundet, da sygdommen koster samfundet mange penge. Ideen til specialet bunder i mit 9. semester projekt. Projektet blev indledt ved at undersøge, om der er materiale til teenagere om diabetes II. Det udmundede i besøg hos den praktiserende læge, Aalborg Sygehus, afsnit Nord, samt kontakt til Diabetes Foreningen og Novo Nordisk. Baggrunden for at undersøge materialerne var for at belyse om, der manglede information til teenagere med risiko for at udvikle diabetes II, samt om dette var rettet mod dem. Undersøgelsen viste at, der er masser af materiale om diabetes II, dette er dog rettet mod den ældre del af befolkningen. 9. semester projektet endte med en anden problemstilling, hvorfra og hvordan får teenagere med diabetes den betydningsfulde information om diabetes? Konklusionen på dette var, at teenagerne med diabetes får deres information om diabetes fra deres diætist, deres diabetessygeplejersker eller fra andre med diabetes. På baggrund af undersøgelsen fra 9. semester projektet blev DF kontaktet med henblik på at afdække om, der er et konkret behov for at forebygge på diabetes II området. DF har bekræftet, at der er et behov for at forebygge, men har ikke tilkendegivet på hvilken måde, de mener, der kan forebygges på. Da interessen for, og viden om, at udarbejde kommunikationsstrategier til forskellige kampagner, samt at arbejde med forskellige virkemidler er stor. Er det derfor oplagt at udarbejde en kommunikationsstrategi for forebyggelsen af diabetes II til unge. Ideen med at rette forebyggelsen mod de unge begrundes med, at de kan være nemmere at få til at ændre livsstil. En livsstilsændring kan muligvis forebygge antallet af unge, der udvikler diabetes II. Hovedformålet med specialet er at udarbejde et idekatalog til hvordan forebyggelsen af diabetes II kan foregå. Den primære interesse for at skrive specialet er at udarbejde en kommunikationsstrategi, hvor der lægges vægt på materialet, herunder målgruppeanalyse og empiriarbejde. Problemstillingen for det materiale, der skal bruges i forbindelse med forebyggelse af diabetes II skal identificeres i forhold til målgruppens medieforbrug.
The topic and aim for this master thesis is diabetes II and the prevention of it through communication. The interest regarding diabetes emerges from earlier interests and the idea of being able to specialize within the health sector by writing a master thesis with a topic in this field. The main issue is a large number of youngsters who get diabetes II have improved over the last years. To clarify if there is an interest among the interested parties in preventing diabetes II, they were told to state their opinion. The interested all agreed that there is a need of prevention. The interested parts are Diabetes Foreningen, Novo Nordisk, Steno Diabetes Center, the Danish Government and the EU. This master thesis’ aim is to focus on diabetes II and the prevention of it through communication. The target group is youngsters in the age of 13 to 15; attending school. Some care for their health others do not. The Gallupkompasmodel places them in ’de moderneindividorienterede’, the keywords regarding them is dynamic youngsters and pioneers. In order of being aware of how to solve the problem by the use of communication. Two health visitors and one specialist in children’s diseases gave interviews about the youths health, diabetes, the contact between the health visitors and the target, information and the work of the health visitors. The interviews have been analyzed which produced several points and statements. The points and statements have been taken in to consideration, and prepared a strategy for the communication targeting the target. The following discourse is regarding diabetes, parents, communication strategy and target. To prepare the best strategy for the communication the choice of theory was Everett M. Rogers and Chandra Mostov’s theory. The theory explains how the communication can work by the use of interpersonal communication within a group. Rogers points out how an opinion leader can function and influence the choices of the target group. Mostov’s theory explains three ways of using strategy for the communication. The conclusion is, there should be a prevention of diabetes II. The target is youngsters at 13 to 15 and the strategy is the partial indirect communication. The opinion leaders are the health visitors at school, the parents or the teachers at school.
Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.
Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.