AAU Studenterprojekter - besøg Aalborg Universitets studenterprojektportal
A master thesis from Aalborg University

Udviklingen af observations-assessment: en mixed method analyse af et assessmentredskab udviklet til forløbsobservation og dens sammenhæng med terapeutisk alliance

[Development of observational assessment: a mixed method analysis of an assessment tool developed for course observation and its connection to therapeutic alliance]

Forfatter(e)

Semester

4. semester

Uddannelse

Udgivelsesår

2024

Afleveret

2024-05-28

Antal sider

78 pages

Abstract

Formål: Dette mixed method speciale søger at forstå udviklingen og brugen af et assessmentredskab og hvordan dette assessmentredskab kan forbindes med terapeutisk alliance gennem blandet data i en case. Baggrund: I 9. semesterpraktikken har den studerende haft sessioner med en 14-årig pige med tilknytningsudfordringer. I begyndelsesfasen udvikledes et assessmentredskab til at oberservere potentiel udvikling med pigen og musikterapiforløbet. Ved at bruge både kvantitativ og kvalitative metoder blev assessmentredskabet musikterapeutisk Skema for Observation af Forløb (SOF) en faktor til at vise udvikling i musikterapiforløbet på adskillige parametre. Metode: specialet arbejder med at forstå udviklingen og brugen af SOF gennem en mixed method analyse med en pragmatisk tilgang med intentionen om at undersøge indholdsvaliditet. Udviklingen af SOF er i specialet blevet beskrevet og en opdateret version er udviklet undervejs. Parametrene er anmeldt af andre musikterapeuter. En induktiv analyse af det kvalitative data indikerer, hvordan SOF er brugt til inklusion af forskellige aspekter af terapisessionen med både refleksion og beskrivelser af pigens handlinger. I den deduktive analyse er parametrene og scoren fra SOF analyseret ud fra den terapeutiske alliance for at forklare forløbet og scorerne. Konklusion: SOF er undersøgt for at styrke dens indholdsvaliditet. Begge analyser indikerer, at parametrene i SOF viser udvikling i relationen og en etableret terapeutisk alliance. SOF skal i fremtiden fortsat valideres og modificeres siden det kun er udviklet til et specifikt musikterapiforløb.

Aim: This mixed method thesis seeks to understand the development and use of an assessment tool and how the assessment tool points to a therapeutic alliance thought the mixed data in a case. Background: During the 9th semester internship, the student had sessions with a 14-year-old girl with attachment issues. In the initial phase, an assessment scheme was developed to observe potential development with the girl and the music therapy course itself. Mixing quantitative and qualitative methods the assessment tool music therapeutic Scheme for Observation of Courses [Danish; Forløb] (SOF) became a factor helping with showing development in the music therapy course in various parameters. Method: The thesis seeks to understand the development and use of SOF through a mixed method analysis with a pragmatic approach with the intention of content validity. The development of SOF has been described and an updated version has evolved. The parameters have been reviewed by other music therapists. An inductive analysis of the qualitative data indicates how SOF has been used to include different aspects of therapy sessions with both reflective thoughts and descriptions of the girl’s actions. In the deductive analysis the parameters and scores from SOF has been analysed in the view of therapeutic alliance to explain the course and scores. Conclusion: SOF has been investigated to strengthen its content validity. Both analyses points to the fact that the parameters of SOF indicate development in the relationship and an established therapeutic alliance. SOF needs more validation and modifications for future use since it only has been developed for a specific music therapy course.

Emneord

Dokumenter


Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.

Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.