Forfatter(e)
Semester
4. semester
Udgivelsesår
2015
Afleveret
2015-06-01
Antal sider
136 pages
Abstract
Dette projekts formål er, at udvikle en didaktisk model, der understøtter kobling af basisfærdigheder tilegnet i et digitalt læremiddel og operationaliseringen af disse som kompetencer i praksisnære opgaver. Khan Academy er udvalgt som digitalt læremiddel i projektet, hvor der søges svar på problemformulerings to spørgsmål. Projektets teoretiske ramme udgør forståelsesrammen for analyse og diskussion. Her beskrives og behandles didaktik, læringssyn, motivation, vurdering og feedback samt multimodalitet. I projektet undersøges, med udgangspunkt i et forsøgsdesign af en didaktisk model, projektets problemformulering. Design Based Research anvendes som strukturel ramme for udviklingsprocessen. Observation, Mind Tape Teknik og semistruktureret interview anvendes som forskningsmetoder for empiriindsamling. Projektets empiriske materiale er indsamlet på Ernæring- og sundhedsuddannelsen, Professionshøjskolen Metropol i København og i grundskolen på Skansevejens Skole i Nørresundby. Analysen viser, at Khan Academy indeholder motiverende elementer, både i form af multimodale muligheder og spilbaserede elementer, der kan motivere til tilegnelse af basisfærdigheder. Der er samtidig en tydelig sammenhæng mellem graden af de tilegnede basisfærdigheder og de lærendes motivationsgrad. Projektet viser, at informanterne kan operationalisere basisfærdigheder i løsningen af praksisnære kompetenceopgaver med forskellig grad af succes. Der er ikke et entydigt billede af dette, men koblingsopgaven giver anledning til øget oplevelse af læring og motivation hos den overvejende del af informanterne, herunder også deres oplevelse af kobling. Projektet viser behov for didaktisk tænkning, der inddrager digitale læremidler på et velovervejet grundlag, samt en didaktisk model der understøtter kobling af basisfærdigheder tilegnet heri til løsning af praksisnære problemstillinger. Projektet afsluttes således med et underbygget bud på en didaktisk model til dette formål: Den Didaktiske Koblingsmodel.
Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.
Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.